ויטמין D וסרקופניה בקרב בני הגיל השלישי

ויטמין D וסרקופניה בקרב בני הגיל השלישי

סרקופניה

סרקופניה היא תהליך של איבוד מסה שריר וכח שריר דבר שפוגע באיכות החיים, ביכולת לבצע פעולות פשוטות, ומגדיל את הסיכון לנפילות ושברים בגיל השלישי.

כיצד ויטמין D קשור לסרקופניה?

לויטמין D מיוחסות השפעות חיוביות על כוח השריר, גודל סיבי השריר וכן על תפקוד וביצוע גופני בעיקר עקב נוכחות רצפטור לויטמין D (VDR) המצוי בתאי השריר.
השפעה נוספת של ויטמין D הינה על קוטר ומספר סיבי השריר בעיקר מסוג IIA המסייעים בעיקר בפעולות אנאירוביות קצרות ועצימות כגון קפיצות, שינוי כיוון ועוד.
סיבים אלו חשובים לא רק עבור צעירים וספורטאים אלא גם לאנשים בגיל השלישי בעיקר בשל יכולתם להפחית סיכון לנפילות.
מחסור בויטמין D יכול לנבוע מצריכה תזונתית לא מספקת, ממחלות כליה, בעיות ספיגה במערכת העיכול וחשיפה לא מספקת לשמש.
מבחינה תזונתית ניתן לצרוך ויטמין D מהמזון מביצים, סלמון, בקלה, סרדינים, מקרל וטונה , חלב וחלק מדגני הבוקר.ניתן לצרוך ויטמין D גם כתוסף.

מבחינה מחקרית נעשו מגוון מחקרים לבחינת הקשר שבין נטילת ויטמין D כתוסף כאמצעי מניעה וטיפול בסרקופניה בקרב אוכלוסיה מבוגרת. אולם, מכיוון ומחקרים אלו לרוב תצפיתיים קשה לצאת מהם לממצאים חד משמעייים ולנתח מהי התרומה המדויקת של ויטמין D בטיפול ומניעה של סרקופניה. לשם כך יש להמשיך במחקרים ולייצר מחקרים קליניים שיבחנו בצורה סיבתית את הקשר בין השניים ואת המנגנון שעובד מאחורי פעולת התוסף.
יחד עם זאת, מכיוון ומחסור בויטמין D מהווה בעיה נפוצה בגיל בשלישי ומכיוון וידוע כי לויטמין זה יש השפעות חיוביות על גוף האדם מלבד השפעתו האפשרית על שרירי השלד. מומלץ לאוכלוסיה מבוגרת ובפרט בקרב אלו הסובלים מסרקופניה לבצע בדיקות תקופתיות (בדיקות דם) למדידת רמות ויטמין D ולשקול, בעצת איש מקצוע צריכה של ויטמין D במידת הצורך.

יתרה מכך, כפי שמומלץ לכלל האוכלוסיה, קיימת המלצה לאוכלוסיה מבוגרת עם סרקופניה לבצע פעילות גופנית סדירה הכוללת אימוני התנגדות ולהקפיד על צריכה מספקת של חלבון (1-1.2 גרם/קג)
Remelli, Francesca, et al. "Vitamin D deficiency and sarcopenia in older persons." Nutrients 11.12 (2019): 2861.‏

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

תזונה למתאמני קרוספיט

תזונה למתאמני קרוספיט קרוספיט היא שיטת אימון פונקציונלית המבוצעת בעצימות גבוהה ומשלבת יכולות אירוביות ואנאירוביות. בדומה לענפי ספורט אחרים, השילוב של תזונה מותאמת יכול לסייע

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של דינת

סיפור ההצלחה של דינת כל הכבוד  על שינוי איכותי בהרכב הגוף הכלל הפחתה משמעותית במסת השומן וההחקפים לצד שימור מסת השריר. שילב של תזונה מתואמת

קרא עוד »
סגירת תפריט