מידת ההשפעה של צריכת ממתיקים מלאכותיים על הגוף

מידת ההשפעה של צריכת ממתיקים מלאכותיים על הגוף

מאת לאון ויינר תזונאי קליני וספורט
ממתיקים מלאכותיים מספקים את אותה המתיקות של הסוכר הלבן שאנו מכירים אך ללא הקלוריות הנלוות לו או עם כמות מופחתת של קלוריות.
יחד עם זאת, לכל ממתיק מבנה כימי ייחודי לו המקנה לו את היכולת להפעיל קולטנים שונים במוח ולהשפיע על הגוף בצורה שונה מבחינה פיזיולוגית וסנסורית.
המחקר הנ"ל השווה בין ההשפעות של צריכה של 4 ממתיקים מלאכותיים שונים וסוכר על שינויים בהרכב הגוף, תפקודי מערכת העיכול ורמות הסוכר בדם במהלך התערבות של 12 שבועות.
המשתתפים היו מבוגרים בגילאים 18-60 הנמצאים במצב של עודף משקל או השמנה (BMI 25-40).
154 נבדקי המחקר חולקו ל5 קבוצות שצרכו במהלך היום 1.25-1.75 (בהתאם למשקל הגוף) של משקה ממותק בסוכר או ממתיק מלאכותי (אספרטיים, סאכרין, סוכרלוז, ריבודיאוזיד איי).
בתחילת המחקר נבדקו הרכב הגוף, צריכה אנרגטית, הוצאה אנרגטית, רמות תאבון, ומידת הסבילות לסוכר.
במהלך המחקר נבדקו הרכב הגוף וצריכה והוצאה אנרגטית כל שבועיים ורמות התאבון נבדקו בכל חודש.
כמו כן בדיקת שתן של 24 שעות נבדקו בכל חודש על מנת לבדוק את מידת ההתמדה בתהליך.
מתוצאות המחקר נמצא כי הקבוצות שצרכו משקה ממותק בסוכר לבן או סאכרין עלו במשקל ללא הבדל מובהק בין 2 הקבוצות ובשאר הקבוצות לא נצפה שינוי משמעותי במשקל,
למעט קבוצת הסוכרלוז שבה נצפתה מגמת ירידה בקטנה במשקל ככל הנראה בעקבות ירידה בצריכת האנרגיה.
רמות הסבילות לסוכר לא הראו שינוי מובהק בין הקבוצות.

לסיכום,

 ניתן להבין כי לרוב, צריכה מתונה של ממתיקים מלאכותיים לא תפגע בתהליך ירידה במשקל יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון מצבי חיים יחודיים כמו הריון, אז מומלץ להמעיט.
חשוב לדעת מהו הממתיק המלאכותי. שאתם בוחרים ומה וכיצד הוא משתלב בתוכנית התזונה היומית שלכם.
Kelly A Higgins, Richard D Mattes, A randomized controlled trial contrasting the effects of 4 low-calorie sweeteners and sucrose on body weight in adults with overweight or obesity, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 109, Issue 5, May 2019, Pages 1288–1301,

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

סיפור ההצלחה של ד'

סיפור ההצלחה של ד': סיפוק גדול לראות את השפעת התזונה, תזונה במקום תרופה שוב הוכחה לתרומת שינוי תזונתי במקביל לפעילות גופנית שגורם לשינוי חיובי בבדיקות

קרא עוד »

הרגלי בריאות וקורונה

הרגלי בריאות וקורונה ישנם גורמים רבים אשר חשיפה או אי חשיפה אליהם עלולה לשפר את מערכות החיסון שלנו או אף להחלישה גם אם התחסנו. הרגלי

קרא עוד »
סגירת תפריט