האם יש צורך בניטלת תוסף אומגה 3 לצורך שיפור הביצוע הגופני?

האם יש צורך בניטלת תוסף אומגה 3 לצורך שיפור הביצוע הגופני?
תחום התוספים תוסף תאוצה בשנים האחרונות ורבים ממהרים לצרוך תוספים על מנת לשפר ביצועים גופניים, לדחות תחושת עייפות, להשיג היפרטרופיה או לדחות זמן התאוששות וקצר את משכה.
אחד התוספים הנפוצים יותר לשימוש הוא אומגה 3
אומגה 3 ( N-3 PUFA) הינה חומצת שומן רב בלתי רוויה, נגזרת של חומצת השומן החיוניות חומצה לינולאית (ALA). ניתן לקבל אומגה 3 כתוסף וממזון ע"י צריכת שמן דגים (סלמון למשל), סרטנים וכבד של דגים רזים העשירים בחומצות EPA ו DHA , אלו ניתן לקבל רק מהמזון שכן גוף האדם אינו יודע לייצר חומצות אלו לבדו.
מחקרים מצאו כי אומגה 3 מסייעת לשיפור תפקוד מערכת החיסון ובהפחתת תהליכי דלקת.
נשאלת השאלה, האם צריכה של אומגה 3 כתוסף יכולה לסייע בשיפור ביצועים גופניים?
ממצאי מספר מחקרים עולות המסקנות הבאות:
תרומת אומגה 3 לשרירי השלד:
במחקר שנערך בקרב ספורטאים אשר קיבלו תוסף של 4.5גרם/ יום של אומגה 3 לא נמצאה עליה בסנטזת החלבון בשריר (MPS). גם מחקרים נוספים לא יכלו להוכיח בצורה חד משמעית שנטילת התוסף יעילה עבור שריר השלד באימוני התנגדות.
מבחינת יכולת התאוששות מספר מחקרים מצאו כי נטילת התוסף סייעה בהפחתת תחושת כאב לאחר אימון אולם מחקרים נוספים סתרו ממצא זה.
בנוסף גם מחקרים שהראו שיפור בהפחתת מרקרים לנזק שרירי( CK , מיוגלובין וטרופונין), מדדי דלקת, סטרס חימצוני, טווח תנועה ואיבוד כוח לא הציגו תוצאות חד משמעתיות.

תרומת אומגה 3 לביצועים באימוני סיבולת
למרות שישנם מחקרים על השפעה קארדיווסקולרית חיובית בעקבות צריכת תוסף אומגה 3 במהלך הפעילות, לא ניתן לקבע שתוסף אומגה 3 יעיל למאמצי סבולת ממושכת והוא אינו תורם לשיפור ביצוע .
לדוגמא, מחקר שבדקת רוכבי אופניים הנטלו 6 גר' אומגה 3+ ויטמין E הראה שלא היה הבדל בצריכת החמצן המירבית, כח מירבי או שיפור בביצוע של הרכיבה עקב מתן אומגה 3.

תרומת אומגה 3 למערכת החיסונית.
מחקרים הראו שתוסף אומגה יכול לווסת ולשפר את התפקוד החיסוני דבר היכול להפחית למשל זיהום בדרכי הנשימה ( URTI) עקב פעילות גופנית עמיצה וממושכת אך גם במקרה זה התוצאות חלוקות, אם כי ישנן ראיות המעידות על הטבה בקרב חולי ברונכיטיס עקב נטילת תוסף אומגה 3.

לסיכום:
אין ספק שצריכת אומגה 3 ושילובה בתזונה הוא חשוב ונחוץ לבריאות האדם, אך למרות שרבים נוטלים תוספים מסוג אומגה 3, המחקרים בתחום הראו תוצאות סותרות ולכן אין הוכחה או המלצה נכון לשנת 2017 לצריכת אומגה 3 לצורך שיפור הביצוע הגופני בתחומי הכח, הסבולת, מערכת החיסון והפחתת הסטרס החימצוני.
מתך המאמר:
Da Boit, M., Hunter, A. M., & Gray, S. R. (2017). Fit with good fat? The role of n-3 polyunsaturated fatty acids on exercise performance. Metabolism, 66, 45-54.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

זמינות אנרגטית בקרב מתעמלות

זמינות אנרגטית בקרב מתעמלות את המונח זמינות אנרגטית חשוב להכיר לכל העוסקים בענפי הספורט. זמינות אנרגטית מבטאת את כמות האנרגיה שאנחנו צורכים פחות כמות הקלוריות

קרא עוד »
סיפור ההצלחה של שובל

סיפור ההצלחה של שובל

הוכחה נוספת כאשר משלבים תזונה בהתאמה אישית בשילוב פעילות גופנית מצליחים לשפר נכונה את הרכב, הגוף ע"י הפחתת מסת השומן בצורה נכונה. ישר כח שובל

קרא עוד »

עליה במשקל בתקופות שונות

עליה במשקל בתקופות שונות אז בואו נכנס קצת לפרופורציה לאחר כל חג בשנים האחרונות אני נתקל במטופלים החוששים מהחגים ומעצם העלייה במשקל (מובן ומוצדק). מצד

קרא עוד »

קפה ובריאות

קפה ובריאות מחקרים רבים כבר מצאו כי לקפה יתרונות בריאותיים המפחיתים את הסיכון למחלות לב ואף סרטן. זאת בזכות מרכיבים אנטי דלקתיים ואנטי אוקדינסטים המצויים

קרא עוד »
סגירת תפריט