אחד השאלות הבוערות ביותר בפגישות עם מטופלים היא "למה?" – "למה נתקעתי?", "למה לא ירדתי?", "למה מה שאנחנו עושים כבר לא עובד?"

אחד השאלות הבוערות ביותר בפגישות עם מטופלים היא "למה?" – "למה נתקעתי?", "למה לא ירדתי?", "למה מה שאנחנו עושים כבר לא עובד?"

להלן מספר סיבות מספר סיבות

1. מאזן קלורי חיובי ושינוי לרעה בהרגלי אכילה ופעילות גופנית
2. מנגנונים הורמונליים גם כן ברי השפעה על הרגלי האכילה שלנו.
למשל מחקר Sumithran et al הנערך בקרב 50 משתתפים למשך 52 שבועות הכלל דיאטה דלה מאוד בקלוריות מצא שלאחר 10 שבועות המשקל ירד ב13.5קג ולאחר 52 שבועות המשקל ירד ב7.9 קג , אך לאחר 52 שבועות נצפתה עלייה ברמות הרעב ובדחף לאכילה דבר שהתבטא בירידה של הורמוני האחראיים על שובע (PYY), (CCK), לצד ירידה ברמות והלפטין (אמור להגן עלינו מפני השמנה וזאת לצד עלייה בהורמוני רעב כגון גרלין ו GIP שתר
למעשה, לאחר 52 שבועות של דיאטה דלה מאוד בקלוריות המשקל חזר חזרה לנקודת ההתחלה עקב העלייה בכמות הקלוריות.
3. אדפטציה מטבולית:
חילוף החומרים הבסיסי מהווה 60%-70% מכלל ההוצאה הקלורית .
ירידה במשקל הגוף הרזה עקב הפחתת משקל מקושרת עם הפחתה בחילוף החומרים, כלומר אם אדם ירד מ100 קג ל80 קג אותו גוף שהוציא כמות קלוריות מסויימת יוציא כעת פחות. דבר זה ניתן לחיזוי ולחישוב.
לצד זאת ישנו שינוי לא מוסבר הגורם לירידה נוספת בחילוף החומרים (בין היתר בהוצאה לפעילות גופנית נתונה או פעילות שאינה יזומה- NEAT) שיכולה להתבטא גם בירידה נוספת בכמות קלוריות נוספת ולא מבוטלת של 150 קלוריות בממוצע .
ישנם מחקרים שהצביעו גם על ירידה נוספת של 300 קלוריות וזאת בנוסף לשינוי המוסבר כתוצאה משינוי במשקל הגוף.
מה זה אומר בפועל? על מנת להיות לייצר גרעון קלורי ייתכן ונצטרך לקחת ריזיקה של קיצוץ מאסיבי יותר דבר שלא תמיד שווה את המחיר ופרקטי.
בנימה אישית:
חוסר הידיעה בנוגע לסיבות לכך יכול ליצור תסכול רב. פעמים רבים אנשים מרגישים שהם עושים "הכל נכון", אוכלים בריא, מתאמנים ושומרים על אורח חיים בריא ובכל זאת נתקעים לאחר תקופה של ירידה במשקל.
הפקטור המשמעותי לירידה (או אי ירידה) במשקל הוא מאזן קלורי שלילי, זה לצד פעילות גופנית יוביל אותנו לרדת במשקל.
יחד עם זאת, לא תמיד האפשרות הזאת היא רצויה.
אפשרות אחרת היא השלמה וקבלה. אנשים רבים עושים שינוי משמעותי ואיכותי הכולל ירידה במשקל, שיפור הרכב הגוף ובדיקות דם והחלה של הרגלי חיים בריאים יותר.
אבל הם עדיין לא מרוצים ומחפשים את ה"עוד" וזה כבר יכול להוביל אותם לחפש פתרונות קיצוניים ותחושת כישלון על אף ההצלחה הרבה. לרוב, המחיר של קיצוץ נוסף לא שווה את המחיר הנפשי.
פעמים רבות השיחות שלי עם המטופלים נשארות איתי לאורך החיים, אני חש את תחושת האכזבה ולעיתים אף שברון הלב.
אני גם יכול להבין את התחושות האלה, אבל המקום שלי כאיש מקצוע וכאדם שאכפת לו ממטופליו הוא גם לדעת מתי לעצור אותם ומתי להגיד שהגיע הזמן להפסיק את תהליך הירידה, ולא תמיד זה יהיה במשקל היעד שעליו חלם המטופל.
מה חשוב בעיני הוא להצליח לשמור על הקיים.
Busetto, L., Bettini, S., Makaronidis, J., Roberts, C. A., Halford, J. C., & Batterham, R. L. (2021). Mechanisms of weight regain. European Journal of Internal Medicine, 93, 3-7.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

סיפור ההצלחה של אוהד

סיפור ההצלחה של אוהד עוד תהליך של שיפור הרכב הגוף והפעם של אוהד בן עמי שהפחית משמעותית במסת השומן ובשומן הבטני וכל זאת ע"י תזונה

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של ע'

סיפור ההצלחה של ע' שינוי משמעותי בהרכב הגוף שעשה ע' המטופל אצלנו כאשר לצד הפחתה משמעותית במסת השומן והשומן הבטני שיפר בנוסף את מסת השריר

קרא עוד »

מחקרים שנעשו על הקשר שבין צריכת בטא-אלנין וביצועים כתלות בעצימות ומשך האימון מצאו קשר חיובי בפעילויות שנמשכות בין 30 שניות ל10 דקות.

מחקרים שנעשו על הקשר שבין צריכת בטא-אלנין וביצועים כתלות בעצימות ומשך האימון מצאו קשר חיובי בפעילויות שנמשכות בין 30 שניות ל10 דקות. השאלה שנותרת פתוחה

קרא עוד »

אחד השאלות הבוערות ביותר בפגישות עם מטופלים היא "למה?" – "למה נתקעתי?", "למה לא ירדתי?", "למה מה שאנחנו עושים כבר לא עובד?"

אחד השאלות הבוערות ביותר בפגישות עם מטופלים היא "למה?" – "למה נתקעתי?", "למה לא ירדתי?", "למה מה שאנחנו עושים כבר לא עובד?" להלן מספר סיבות

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של ערן להב

סיפור ההצלחה של ערן להב "בשנת 2019 התחלתי לעשות שינוי בהרגלי התזונה שלי. התזונאי מספר אחד Elad Shavit בנה לי תפריט. בשנת 2021 קצת זייפתי

קרא עוד »
סגירת תפריט