חילוף חומרים

חילוף חומרים

רבים מהאנשים שמטרתם היא לרדת במשקל ולא מצליחים מלנים על בעיה בחילוף חומרים איטי , לכן ראשית יש להבין מהו חילוף חומרים

חילוף חומרים בסיסי (RMR) הינו למעשה מספר המתייחס לסה"כ האנרגיה אותה אנו מוצאים על מנת לתפעל את גופינו ולהתקיים כגון דופק, נשימה, שמירה על חום הגוף ועוד.

בנוסף אנו מוציאים אנרגיה על עיכול המזון (DIT) המהווה 10% מההוצאה האנרגטית היומית שלנו, כאשר את יתרת 20% תורמת הפעילות הגופנית אותה אנו מבצעים.

בסופו של דבר מתקבל מספר המהווה כמה קלוריות אנו מוצאים ביום על קיום, עיכול ופעילות אותו אנו משווים לכמה קלוריות אנחנו מכניסים לגופינו. מדובר למעשה במאזן אנרגטי פשוט של כמות המזון הנכנסת לעומת כמות המזון היוצאת.

חילוף  חומרים – רק זה יקבע אם נרד או נעלה במשקל

לכן לגבי השאלה הסוגיה הראשונה לאף אדם אין בעיה בחילוף החומרים אלה הבעיה היא במאזן האנרגטי אותו אנו צורכים.

מפתיע לגלות שדווקא לאנשים הסובלים מעודף משקל והשמנה יש חילוף חומרים גבוה ביחס לאדם רזה בשל גודל הגוף הגדול אך עדיין אין לא מפצה על הכנסה קלורית גדולה יותר שזו הסיבה העיקרית להשמנה.

מזון עתיר סיבים תזונתיים

סוגיה נוספת שאנשים רבים טועים לגביה היא יצירת קשר בין חילוף חומרים לבין עשיית צרכים, יש להבין שמה שקובע אם אנו הולכים יותר או פחות לשירותים הוא בין היתר הרכב המזון שלנו, לדוגמה, האם הוא עשיר בסיבים תזונתיים או לא, האם אנו שותים מספיק נוזלים והאם אנו מבצעים פעילות גופנית סדירה. אין לכך קשר למאזן האנרגטי שלנו.

איך לחשב חילוף חומרים

סוגיה נוספת שאנשים רבים מתעניינים לגביה היא כיצד מחושב חילוף החומרים.

הערכת חילוף החומרים מתחלקת לשתיים:

  • שיטות שדה
  • שיטות מעבדה

בשיטות השדה אפליקציות רבות או אתרים משתמשים בנוסחות חיזוי של ארגון הבריאות העולמי (שאינן מתייחסות להרכב הגוף) או נוסחאות חיזוי כגון נוסחת קנגהם המתייחסת להרכב הגוף.

חישוב חילוף חומרים

בנוסף ישנן שיטות מעבדה שהן מדויקות יותר כגון קלורמטריה עקיפה בו הנבדק יושב על כורסה במשך 11 דק כאשר לפניו מחוברת מסיכה ועפ"י היחס בין צריכת החמצן לפליטת הפחמן הדו חמצני מחושב חילוף החומרים כפי שאנו משתמשים בקליניקה שלנו באמצעות מכשיר ה fitmate.

שיטה נוספת היא בשיטת הקלורמטריה הישרה בו האדם יושב בתוך חדר אטום כ 4 שעות ונבדק חילוף החומרים במנוחה +פעילות גופנית על מסילת כושר ובאכילה על מנת לבדוק את ההוצאה הקלורית במנוחה, עיכול ופעילות גופנית.

הבדיקה האחרונה המהווה גולד סטנדנט ואינה כמעט בשימוש בשל העלות הכספית הגבוה היא שיטת מים כפולי סימון המשמשת בעיקר למחקרים הבודקת נוכחות של איזוטופים בשתן.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

סיפור ההצלחה של אוהד

סיפור ההצלחה של אוהד עוד תהליך של שיפור הרכב הגוף והפעם של אוהד בן עמי שהפחית משמעותית במסת השומן ובשומן הבטני וכל זאת ע"י תזונה

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של ע'

סיפור ההצלחה של ע' שינוי משמעותי בהרכב הגוף שעשה ע' המטופל אצלנו כאשר לצד הפחתה משמעותית במסת השומן והשומן הבטני שיפר בנוסף את מסת השריר

קרא עוד »

מחקרים שנעשו על הקשר שבין צריכת בטא-אלנין וביצועים כתלות בעצימות ומשך האימון מצאו קשר חיובי בפעילויות שנמשכות בין 30 שניות ל10 דקות.

מחקרים שנעשו על הקשר שבין צריכת בטא-אלנין וביצועים כתלות בעצימות ומשך האימון מצאו קשר חיובי בפעילויות שנמשכות בין 30 שניות ל10 דקות. השאלה שנותרת פתוחה

קרא עוד »

אחד השאלות הבוערות ביותר בפגישות עם מטופלים היא "למה?" – "למה נתקעתי?", "למה לא ירדתי?", "למה מה שאנחנו עושים כבר לא עובד?"

אחד השאלות הבוערות ביותר בפגישות עם מטופלים היא "למה?" – "למה נתקעתי?", "למה לא ירדתי?", "למה מה שאנחנו עושים כבר לא עובד?" להלן מספר סיבות

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של ערן להב

סיפור ההצלחה של ערן להב "בשנת 2019 התחלתי לעשות שינוי בהרגלי התזונה שלי. התזונאי מספר אחד Elad Shavit בנה לי תפריט. בשנת 2021 קצת זייפתי

קרא עוד »
סגירת תפריט