חילוף חומרים

חילוף חומרים

רבים מהאנשים שמטרתם היא לרדת במשקל ולא מצליחים מלנים על בעיה בחילוף חומרים איטי , לכן ראשית יש להבין מהו חילוף חומרים

חילוף חומרים בסיסי (RMR) הינו למעשה מספר המתייחס לסה"כ האנרגיה אותה אנו מוצאים על מנת לתפעל את גופינו ולהתקיים כגון דופק, נשימה, שמירה על חום הגוף ועוד.

בנוסף אנו מוציאים אנרגיה על עיכול המזון (DIT) המהווה 10% מההוצאה האנרגטית היומית שלנו, כאשר את יתרת 20% תורמת הפעילות הגופנית אותה אנו מבצעים.

בסופו של דבר מתקבל מספר המהווה כמה קלוריות אנו מוצאים ביום על קיום, עיכול ופעילות אותו אנו משווים לכמה קלוריות אנחנו מכניסים לגופינו. מדובר למעשה במאזן אנרגטי פשוט של כמות המזון הנכנסת לעומת כמות המזון היוצאת.

חילוף  חומרים – רק זה יקבע אם נרד או נעלה במשקל

לכן לגבי השאלה הסוגיה הראשונה לאף אדם אין בעיה בחילוף החומרים אלה הבעיה היא במאזן האנרגטי אותו אנו צורכים.

מפתיע לגלות שדווקא לאנשים הסובלים מעודף משקל והשמנה יש חילוף חומרים גבוה ביחס לאדם רזה בשל גודל הגוף הגדול אך עדיין אין לא מפצה על הכנסה קלורית גדולה יותר שזו הסיבה העיקרית להשמנה.

מזון עתיר סיבים תזונתיים

סוגיה נוספת שאנשים רבים טועים לגביה היא יצירת קשר בין חילוף חומרים לבין עשיית צרכים, יש להבין שמה שקובע אם אנו הולכים יותר או פחות לשירותים הוא בין היתר הרכב המזון שלנו, לדוגמה, האם הוא עשיר בסיבים תזונתיים או לא, האם אנו שותים מספיק נוזלים והאם אנו מבצעים פעילות גופנית סדירה. אין לכך קשר למאזן האנרגטי שלנו.

איך לחשב חילוף חומרים

סוגיה נוספת שאנשים רבים מתעניינים לגביה היא כיצד מחושב חילוף החומרים.

הערכת חילוף החומרים מתחלקת לשתיים:

  • שיטות שדה
  • שיטות מעבדה

בשיטות השדה אפליקציות רבות או אתרים משתמשים בנוסחות חיזוי של ארגון הבריאות העולמי (שאינן מתייחסות להרכב הגוף) או נוסחאות חיזוי כגון נוסחת קנגהם המתייחסת להרכב הגוף.

חישוב חילוף חומרים

בנוסף ישנן שיטות מעבדה שהן מדויקות יותר כגון קלורמטריה עקיפה בו הנבדק יושב על כורסה במשך 11 דק כאשר לפניו מחוברת מסיכה ועפ"י היחס בין צריכת החמצן לפליטת הפחמן הדו חמצני מחושב חילוף החומרים כפי שאנו משתמשים בקליניקה שלנו באמצעות מכשיר ה fitmate.

שיטה נוספת היא בשיטת הקלורמטריה הישרה בו האדם יושב בתוך חדר אטום כ 4 שעות ונבדק חילוף החומרים במנוחה +פעילות גופנית על מסילת כושר ובאכילה על מנת לבדוק את ההוצאה הקלורית במנוחה, עיכול ופעילות גופנית.

הבדיקה האחרונה המהווה גולד סטנדנט ואינה כמעט בשימוש בשל העלות הכספית הגבוה היא שיטת מים כפולי סימון המשמשת בעיקר למחקרים הבודקת נוכחות של איזוטופים בשתן.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

מאמן כושר בחיפה

אימון כושר אישי בחיפה

המודעות בנוגע לחשיבות הרבה של קיום אורח חיים בריא עלתה מאוד במהלך השנים האחרונות, ורבים הם האנשים שמנסים לשנות את ההרגלים הפחות חיוביים בהרגלים טובים

קרא עוד »

צום לסירוגין

צום לסירוגין יום הכיפורים מתקרב ואיתו הצום כאשר ישנם לא מעט אנשים שמנסים או ניסו להשתמש באסטרטגיה זו לצורך הפחתת משקל ושיפור מדדי בריאות. יש

קרא עוד »
מאמן כושר אישי בצפון

מאמן כושר אישי בצפון

הרבה אנשים רוצים להיכנס לכושר ולשפר את איכות חייהם, ואכן, ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר הוא חלק בלתי נפרד משמירה על אורח חיים בריא.  יש

קרא עוד »
תזונה מותאמת אישית

תזונה מותאמת אישית

מכל עבר "משוגרות" אלינו המלצות בנושא תזונה ובין היתר דיאטות וטרנדים שונים בתחום האכילה. יום אחד אנו קוראים על דיאטות שאינן כוללות אכילת פחמימות, ביום

קרא עוד »
טיפול באכילה רגשית

טיפול באכילה רגשית

סביר להניח שיצא לכם לראות סרטי דרמה בהם ישנה סצנה שבה אחת הדמויות יושבת על הספה שבביתה, צופה בטלוויזיה כשלגופה פיג'מה ובידיה חטיפים פתוחים או

קרא עוד »
סגירת תפריט