תזונת ספורטאים

תזונת ספורטאים

המודעות לביצוע של פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא וספורטיבי במקביל לתזונה נאותה הולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות. בהתאם לכך, מידע רב חלקו נכון יותר וחלקו נכון פחות מופץ במדיות רבות ביניהן הרשתות החברתיות.

תזונה נאותה הינה חלק בלתי נפרד משיפור ביצועים גופניים, ורבים טועים כאשר הם מתמקדים אך ורק בפן הספורטיבי ולא בפן התזונתי, שכן תזונה נכונה חשובה לשיפור הביצוע וההתאוששות

כיצד מתאימים תזונה לספורטאים?

יש לקחת בחשבון מספר פרמטרים: מיהו ספורטאי ומה מטרתו, מהו סוג הספורט שבו הוא עוסק ומהי רמת המתאמן. מהו עומס האימונים בו הא נמצא ומהי שגרת ותדירות האימונים לאורך השנה. בנוסף יש לבדוק האם יש צורך להשתמש בתוספים.

  • כל אדם העוסק בפעילות גופנית מוגדר כספורטאי אך נדרשת הכרה ברמת המתאמן ובתזונה המתאימה. ההערכות התזונתית של אצן הרץ 5 ק"מ אינה דומה להכנה של ספורטאי שרץ 42 ק"מ. רבים שוגים בעניין זה ולא אחת ניכר שאנשים הרצים מרחקים קצרים מיישמים הנחיות תזונתיות של רצי מרחקים ארוכים ומוסיפים תוספים ומזונות במהלך הריצה דבר הגורם בין היתר לעתים לחוסר הצלחה בירידה במשקל וכן להוצאה כספית לא קטנה ולא מוצדקת. לסיכום, יש להכיר בענף שבו אתם עוסקים ובעצימות ולהתאים את התזונה לרמתכם ולענף.
  • עומס האימונים הוא נושא חשוב כאשר מחליטים על אסטרטגיה תזונתית שכן לעתים נדרשים לבצע שינויים בהרכב הגוף כגון הפחתה במסת השומן והמשקל וצריך לקחת זאת בחשבון ולבצע זאת בתקופות נכונות מבחינת האדם הפעיל. למשל, הפחתה במסת השומן והמשקל מצריכה גרעון קלורי ולא תמיד הדבר פרקטי כאשר נפח ועומס האימונים הולך וגדל.
  • סוג הפעילות הגופנית הוא דבר חשוב בתכנון המענה התזונתי, שכן לכל ענף יש דרישות ספציפיות. למשל בענף הכדורגל ישנה עלייה בעייפות ככל שהמשחק מתקדם ולכן יש צורך לתכנן את אספקת הפחמימות לאורך היום וגם סביב המשחק עצמו ובמהלכו. הדברים דומים גם לגבי פעילות סיבולתית ארוכה בעוד שמתאמן העוסק באימון חובבני בחדר הכושר יכול להסתפק בתזונה מאוזנת לאורך היום
  • תוספים נחלקים ל2 קבוצות עיקריות:
  1. תוספים משפרי ביצוע (ארגוגנים) כגון קפאין, קראטין, אבקת חלבון, סלק, ביתה אלנין, סודיום ביקרבונט.
  2. תוספים שלא הוכחו כמשפרי ביצוע כגון BCAA preworout, HMB ZMA ועוד.
  3. ותוספים שאינם משפרי ביצוע אך יכולים לשפר לנו את הבריאות במידת הצורך כגון ויטמינים, מינרלים, אומגה 3.

כאשר בוחנים את פירמידת התזונה בהקשר של פעילות גופנית הקבוצה של התוספים משפרי הביצוע אומנם עוזרים, אך מידת השפעתם קטנה, לכן רק אם לא ניתן להסתמך על התזונה כמקור עיקרי והתוסף אכן יעזור לנו לשפר את ההישג נמליץ על תוסף.

בתוספים מהקבוצה השלישית (שיפור בריאות) נשתמש כאשר נוודא שיש לנו חסרים בבדיקות הדם ושלא הצלחנו ע"י תזונה רגילה לשפר את המצב שכן נטילת תוסף בעודף שלא לצורך עלולה לגרום לנזק.

לסיכום תזונה הינה חלק חשוב בתמיכה בספורטאי, רק חשוב להבין מה רמתכם ולהתאמים את התזונה לענף בו אתם עסקים ורק אם יש צורך ממשי להשתמש בתוספים.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

ירידה במשקל לאחר לידה

ירידה במשקל לאחר לידה

תקופת ההיריון, החל מהניסיון להיכנס להריון, זמן ההיריון ואחרי הלידה מכילה שינויים רבים עבור גוף האישה ומצריכה הכנות תזונתיות לכל אורכה. במאמר זה אתמקד בתקופה

קרא עוד »
מה לאכול לפני אימון?

מה לאכול לפני אימון?

נושא האכילה לפני\בזמן\לאחר האימון הינו נושא המעסיק מתאמנים מנוסים ומתחילים. ישנם מס' כללים פשוטים שיעזרו לנו לתכנן את האכילה בהתאם לפעילות הגופנית אותה אנו מבצעים.

קרא עוד »
חישוב חילוף חומרים

מחיר אימון אישי

אימוני כושר אישיים או אימונים בקבוצות קטנות תופסים  תאוצה בשנים האחרונות עקב עלייה במודעות לאורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה בריאה נשאלת השאלה כיצד

קרא עוד »
עודף משקל ואכילה בריאה

עודף משקל ואכילה בריאה

בעיית ההשמנה הינה בעיה כלל עולמית שהולכת וגדלה בשנים האחרונות. לכך יש סיבות רבות: התנהגות אכילה לא נכונה, קושי בדחיית סיפוקים, מזון דחוס קלורית, חוסר

קרא עוד »
תזונת ספורטאים

תזונת ספורטאים

המודעות לביצוע של פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא וספורטיבי במקביל לתזונה נאותה הולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות. בהתאם לכך, מידע רב חלקו נכון

קרא עוד »
סגירת תפריט