מזון וחלקאות אורגנית

מזון וחקלאות אורגנית.

לאורך השנים האחרונות ישנה עליה בצריכה של מזון אורגני. ניתן לראות בצמיחתן של חנויות ייעודיות שנפתחו בשנים האחרונות, בנוסף, כמעט כל סופר גדול דואג שתהיה מחלקה עם אלטרנטיבות אורגני. ההבחנה לגבי מה נחשב מתעסקת לא במה שיש במזון אלא דווקא מה שאין בו כמו חומרי ריסוס, אנטיביוטיקה וכימיקלים נוספים. חקלאות אורגנית עושה שימוש ב"אמצעים טבעיים" לטיפול בתוצרת החקלאית, כלומר לא נכון לומר שאין ריסוס אלא החומרים בהם משתמשים אחרים. יחד עם זאת, על פי החוק הישראלי, אם קיימת סכנה לתוצרת האורגנית ניתן להשתמש בחומרים נוספים.
לאורך השנים יצאו מחקרים סותרים, ישנם מחקרים שדיווחו על תרומה בריאותית של מזון אורגני לעומת רבים אחרים שלא מצאו הבדלים.


הסקירה העדכנית ביותר נערכה השנה.

סקירה זו בחנה עשרות מחקרים. במחקרים הקליניים שסקרו לא נמצאה תרומה משמעותית לצריכה של מזון אורגני מבחינת ערכים תזונתיים. מבחינת חומרי הדברה ישנה כמות נמוכה יותר של חומרי הדברה במזון אורגני, אולם חסרות הוכחות שיתמכו בתרומה של מיעוט חומרי הדברה על בריאותנו לאורך זמן. בבחינה של מחקרים תצפיתיים בהם לא נערכה התעברות קלינית כן נמצאה תרומה בצריכה של מזון אורגני מבחינת הפחתת סיכון לסינדרום מטבולי, עודך משקל, בעיות פוריות, פגמים בלידה ואלרגיות. יחד עם זאת, במחקרים מסוג זה לא ניתן להצהיר על סיבתיות, כלומר לא ניתן לטעון כי הפחתת הסיכונים נובעת מצריכה של מזון אורגני. לדוגמא, סיבה אחרת לממצאים יכולה להיות דפוס ההתנהלות של אנשים שצורכים מזון אורגני. אלא לרוב יהיו אנשים עם מודעות גבוהה יותר לאורח חיים בריא אשר באופן כללי מקבלים החלטות בריאות נכונות יותר הן מבחינת תזונה והן מבחינת פעילות גופנית ואורח חיים ולכן יש להם פחות סיכון לבעיות בריאות עתידיות.


לסיכום,

בכל הקשור לתחום השוק האורגני, אין ספק כי יש המשיך ולחקור, לערוך מחקרי אורך ותצפיות משמעותיות יותר על מנת לבחון את התרומה של מזון זה על בריאותנו. כמו גם את הנזקים האפשריים (בסקירה הנוכחית לא נמצאה התייחסות לנזק) של שימוש בחומרי ריסוס אסורים, כימיקלים והורמונים.

Vigar, V., Myers, S., Oliver, C., Arellano, J., Robinson, S., & Leifert, C. (2020). A Systematic Review of Organic Versus Conventional Food Consumption: Is There a Measurable Benefit on Human Health?. Nutrients, 12(1), 7.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

תזונה למתאמני קרוספיט

תזונה למתאמני קרוספיט קרוספיט היא שיטת אימון פונקציונלית המבוצעת בעצימות גבוהה ומשלבת יכולות אירוביות ואנאירוביות. בדומה לענפי ספורט אחרים, השילוב של תזונה מותאמת יכול לסייע

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של דינת

סיפור ההצלחה של דינת כל הכבוד  על שינוי איכותי בהרכב הגוף הכלל הפחתה משמעותית במסת השומן וההחקפים לצד שימור מסת השריר. שילב של תזונה מתואמת

קרא עוד »
סגירת תפריט