התאמת תזונה באופן אישי

התאמת תזונה באופן אישי

 
בשנים האחרונות צברה הדיאטה הקטוגנית פופולריות גדולה. גישה זו משמשת לטיפול בסכרת, השמנה ואפיליפסיה.
בנוסף, אוכלוסיה בריאה ובפרט ספורטאים רבים פועלים לפי הנחיות הדיאטה הקטוגנית.
מרבית המחקרים שנעשו על יתרונות וחסרונות שיטה זו נעשו בקרב ספורטאים ובפרט גברים ספורטאים.
נשאלת השאלה כיצד דיאטה קטוגנית משפיעה על נשים בריאות ללא עודף משקל .
 

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון את ההשפעה של דיאטה קטוגנית בקרב נשים על הביצוע הגופני ועל תשישות שריר ותחושת תשישות.

 
ראשית כאשר מדובר על עייפות/תשישות אנו מתייחסים לתופעה שכוללת חוסר יכולת לשמור על תפוקת הכח במאמץ וכך הביצוע הגופני נפגע. ישנה גם התייחסות לעייפות שרירית עקב שינויים בתאי השרירים המלווה בהפרעה עצבית דבר הגורם להפרעה ביצירת הכח הדרוש על מנת לענות הצורך לעצימות אימון נתונה.
עייפות/תשישות שרירית תלוייה גם בגורמים , בין היתר גורמים תזונתיים כגון זמינות פחמימות.
בדיאטה קטוגנית כמות הפחמימות נמוכה ונעה בין 20-50 גר' ליום דבר הגורם לגוף לבצע התאמות ולהפיק אנרגיה בעיקר ע"י ניצול של חומצות שומן.
מבחינת
פעילות גופנית דיאטה שכזו יכולה להוות אסטרטגיה לסייע בשיפור הרכב הגוף והפחתת משקל ולשפר את הכח היחסי וכן לסגל את השרירים לניצול שומן לצורך התחדשות מאגרי ATP במאמצי סבולת ממושכים וכך ניתן להפחית את הירידה ברמות הגליקוגן בשריר.
 

נשאלת השאלה מהי ההשפעה על תשישות השריר?

 
המחקר נערך על מדגם קטן של 17 נשים . תוצאות המחקר הראו שלדיאטה הקטגונית לא היתה השפעה על כוח אחיזה או זמן עד תשישות כאשר התשישות נמדדה באמצעות מבחן אחיזה. יחד עם זאת, כאשר התשישות נמדדה באמצעות זמן פידול, הגעה לתשישות היתה מהירה ב2 דקות בקבוצה של התזונה הקטוגנית בהשוואה לקבוצת הביקורת . גם תחושת המאמץ הנתפסת של המשתתפות היתה גבוהה יותר בקרב הקבוצה הקטוגנית. המשתתפות דיווחו על תחושת עייפות שרירית במהלך פעולות היום יום שלהן כמו גם בזמן פעילות גופנית.
החוקרים הסיקו מתוצאות המחקר שלדיאטה קטגונית יכולות להיות השפעות שליליות על עייפות שרירית אובייקטיבית ונתפסת של נשים.
 

למה אני מפרסם את המאמר הזה?

 
ראשית חשוב לי לציין שמדובר במחקר בודד, בעל מדגם קטן של סטודנטיות לתזונה, אורך המחקר היה קצר על מנת לבחון שינוי תזונתי, בנוסף לא נעשתה בדיקת לפני של הפרמטרים. כלומר, יש למאמר זה הסתייגות רבות ובהחלט ישנם ספורטאים שדווקא מגיבים בצורה אופטימלאית לדיאטה קטוגנית ומבצעים פעילות גופנית על הצד הטוב ביותר
לכן , בסופו של דבר יש פה גם עניין של התאמה אישית ונוחות
בנימה אישית, פעמים רבות אני מקבל שיחות טלפון של מתעניינים ששואלים אם אני עושה דיאטה קטוגנית/ דיאטת צום לסירוגין או כל סוג אחר של דיאטה. כלומר, אנשים שמקובעים מראש על סוג הדיאטה שהם רוצים שעבדה למישהו שהם מכירים.
 
הדרך הנכונה ביותר לבנות לאדם תוכנית תזונה היא לא להתאים אותו לתפריט אלא להתאים את התוכנית אליו. דיאטה קטגונית היא טובה ועובדת אבל לא מתאימה לכל אחד ולא צריך לעשות ויתורים כואבים ולחוות תחושות שליליות של עייפות, רעב ואף דיכאון על מנת לרדת במשקל.
אז למעשה המטרה שלי היא להמליץ לכל מי שמעוניין בתוכנית תזונה לא לקבוע מראש מה הוא רוצה על פי המלצות וניסיונות של אחרים אלא על פי מה שנכון ומתאים עבורו
Sjödin, A., Hellström, F., Sehlstedt, E., Svensson, M., & Burén, J. (2020). Effects of a Ketogenic Diet on Muscle Fatigue in Healthy, Young, Normal-Weight Women: A Randomized Controlled Feeding Trial. Nutrients, 12(4), 955.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

תזונה למתאמני קרוספיט

תזונה למתאמני קרוספיט קרוספיט היא שיטת אימון פונקציונלית המבוצעת בעצימות גבוהה ומשלבת יכולות אירוביות ואנאירוביות. בדומה לענפי ספורט אחרים, השילוב של תזונה מותאמת יכול לסייע

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של דינת

סיפור ההצלחה של דינת כל הכבוד  על שינוי איכותי בהרכב הגוף הכלל הפחתה משמעותית במסת השומן וההחקפים לצד שימור מסת השריר. שילב של תזונה מתואמת

קרא עוד »
סגירת תפריט