תפקיד ויטמין D בקרב ספורטאים

תפקיד ויטמין D בקרב ספורטאים.
ויטמין D בימים האחרונים נקשר כבעל פוטניצאל חיובי בהתמודדות עם הקורונה מבחינת היכולת לסייע בהתמודדות עם דלקות בדרכי הנשימה וסיוע למערכת החיסון ודווקא המאמר הזה שסיכמתי עבורכם בוצע בהקשר של ויטמין D וחשיבותו בקרב ספורטאים אך ניתן לראות את היתרונות של ויטמין D בקרב הספורטאים וחשיבותו גם בקרב הציבור

חשיבות ויטמין D בקרב ספורטאים?

בדומה לאוכלוסייה כללית גם ספורטאים עלולים לסבול ממחסור (ערכי החוסר/נורמה/עודף לוטימין D מצורפים בטבלה שצרפתי) ונמצא שבקרב שחקני כדורסל מקצוענים 32% סבלו ממחסור ו 47% סבלו מרמות לא מספקות ובקבוצת הכדורגל של ליברפול נמצא של36% מהשחקנים סבלו ממחסור או רמות לא מספקות .

מבחינת מקורות במזון ניתן לקבל ויטמין D ממזונות כגון מביצים, דגים (סלמון טונה ,מקרל, הרינג סרדינים), בשר אדום, מוצרי חלב , דגני בוקר מועשרים וזנים מסויימים של פטריות וכן מחשיפה לשמש כאשר המלצת משרד הבריאות היא חשיפה יומית בזרועות חשופות למשך 20 דק' בשעות 11:00-16:00 בקרב אנשים בריאים.

מבחינה ספורטיבית אספקת ויטמין D חשובה בשל ההשפעות החשובות לצרכי בריאות הספורטאי כגון:

בריאות העצם:

מחסור בויטמין D יגרום לעלייה ברמות הורמון PTH דבר שיגרום לבריחת סידן מהעצם.
בנוסף מעלה את פעילות ההורמון IGF-1 דבר המסייע להיתהוות העצם.
מערכת השריר:

ויטמין D משפיע על ביטוי גנים הקשורים על גדילת תאי השריר והתמיינות סיבי השריר מסוג type 2 המאפיינים פעילות אנאירובית ונמצא אף שמחסור בויטמין D גרם לדילול באותם סיבים מסוג 2 הקשורים ליכולות אנאירוביות.

בנוסף נמצא שויטמין D יכול להשפיע על כוח ההתכווצות של השריר ומסת השריר ןכן לסייע בהתאוששות ממאמצים עצימים וכן לשפר את הביצוע הגופני ע"י סנטזת חלבונים בשריר, עלייה ברמות ATP

מערכת החיסון

ויטמין D מסייע בעיכוב התפתחות מדדי דלקת שעלולים לעלות עקב אימון עצים כגון 6IL אך מחסור עלול לגרום לעלייה בציטוקינים מעודדי דלקת כגון 6IL ו TNFα וכן לגרום לתחלואה כגון הצטננות ודלקות במערכת העיכול.
בנוסף נמצא שבקרב ספורטאי עילית מחלות ברכי הנשימה היא גבוה יותר ונמצא שרמות ויטמין D תקינות הראו נטייה נמוכה יותר למחלות בדרכי הנשימה בקרב ספורטאים.

מבחינת תיסוף בויטמין D עבור ספורטאים לא מעט מחקרים הראו יתרון בקרב ספורטאים אך יש צורך בנקיטת משנה זהירות ומחקרים נוספים לקביעת ההמלצות לתיסוף והמינון הדרוש וכמובן להיזהר מתיסוף יתר שלא לצורך.
לסיכום:
לויטמין D יש תפקיד חשוב בבריאות האוכלוסייה בכלל והספורטאים בפרט ויש לדאוג לתזונה נאותה במקביל לטיפול בחוסרים במידה וצריך וכן לאספקת מרכיבי תזונה נוספים כגון מגנזיום המסייע לשיפור האקטיבציה של ויטמין D.


de la Puente Yagüe, M., Collado Yurrita, L., & Cuadrado Cenzual, M. A. (2020). Role of vitamin d in athletes and their performance: Current concepts and new trends. Nutrients, 12(2), 579.‏

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

סיפור ההצלחה של מגי

שילוב של תזונה מותאמת לטבעונים בנוסף לאימוני קרוספיט, מגי הצליחה להוריד אחוזי שומן מבלי לפגוע ברקמת השריר!

קרא עוד »

הזמנת קניות און ליין

הזמנת קניות און ליין רבים מאיתנו נוהגים לבצע את הקניות שלהם באופן מכוון, מגמה זו צברה תאוצה אף יותר בתקופה הנוכחית, בה אנשים מעדיפים להימנע

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של עומר

עומר, השוער של אחי נצרת בכדורגל מהליגה הלאומית הגיעה אלינו על מנת לשפר את הרכב הגוף, ולאורך התהליך השיל 4.5 ק"ג שומן מגופו תוך ירידה

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של א'

הנה דוגמא לשינוי איכותי לצד שינוי הרגלים לטווח הארוך. א' הגיעה אלינו לאחר ניסיונות רבים לירידה במשקל. על בסיס בדיקות הרכב גוף, חילוף חומרים והעדפות

קרא עוד »
סגירת תפריט