תזונה ופעילות גופנית והשפעתם על מערכת החיסון בגיל השלישי.

תזונה ופעילות גופנית והשפעתם על מערכת החיסון בגיל השלישי.

מערכת החיסון מושפעת גם היא מתוחלת החיים המתארכת וכיום אנו מדברים על החשיבות בלהגן על בני הגיל השלישי בטח כל עוד בחוץ מסתובבת הקורונה.

דלקת מתמשכת ( Inflammaging ) הינה מונח המתאר דלקת מתמשכת ללא פתרון דבר המשפיע על קצב ההזדקנות וכן על תחלואה כגון סכרת סוג 2 מחלות לב וסרטן וזאת בעקבות עלייה ברמות של גרומים מעודדי דלקת ( IL-6 ( TNF-α

מסקנות לגבי תזונה ופעילות גופנית על מערכת החיסון בגיל השלישי:

1. חומצת האמינו טריפטופן מצוייה בביצים, דגים, מוצרי חלב, בשר וקטניות והיא יכולה להשפיע על התפקוד הקוגנטיבי ומצב הרח בכך שהיא מהווה מקור ליצירת סרטונין.
מבחינת מערכת החיסון טריפטופן משתתף במסלול מטבולי ליצירת קינורנין (kynurenine דבר המסייע לתגובה אנטידלקתית. ראוי לציין שמרבית האוכלוסיה, גם המבוגרת צורכת כמות מספקת של טריפטופין לאורך היום ולכן לרוב אין צורך לתסף.
2. אומגה 3- יתכן ותהליכים דלקתיים תורמים לתהליך הסרקופניה בגיל השלישי (איבוד מסה וכח שריר תוך פגיעה באיכות החיים).
קיים מעט מידע על היכולת הטיפולית באומגה 3 ותוכנתה האנטי דלקתית בכל הקשור לתופעת הסרקופניה ומערכת החיסון.
היו מחקרים שכללו אימוני התנגדות ושילוב של אומגה 3 בכמות של 2-3.3 גר/ליום לאורך 3-6 חודשים שהראו הפחתה בגורמים מעודדי דלקת עקב שילוב של השניים (דבר שלא נצפה באימון התנגדות עצמו).
3. פעילות גופנית רגילה היא בעלת השפעה חיובית על מערכת החיסון ומסייעת למשל לשפר תפקוד של תאי NK (תאי הרג של מערכת החיסון אשר תפקידם לחסל תאים הנדבקו מנגיפים).
עוד נמצא שפעילות גופנית מתונה 3 פעמים בשבוע למשך 10 חודשים סייע בהעלאת רמת הנוגדנים כנד שפעת.
מבחינת השמנה אורח חיים יושבני וצריכה קלורית עודפת מקושרים בין היתר עם הפרשה של גורמים מעודדי דלקת מתאי השומן, לכן הפחתת הגודל של תאי השומן ע"י תזונה נכונה היוצרת מאזן קלורי שלילי בשילוב פעילות גופנית תסייע להפחתת גורמים מעודדי דלקת וכך להפחית סיכון לסכרת, מחלות לב ומחלות אוטאימיוניות.

לסיכום:
אמנם מבחינה תזונתית אין מספיק מידע על מנת להסיק מסקנות לגבי מזונות מסויימים ומערכת החיסון אך פעילות גופנית מתונה בהחלט יכולה לסייע.
לפיכך דווקא בימים אלו בין אם אדם צעירים או מבוגרים תזונה ופעילות גופנית הם דבר חיוני , זה לא אומר שב100% לא נחלה אך אולי נתמודד טוב יותר עם מחלות בעתיד ולאורך ימי חיינו
Weyh, C., Krüger, K., & Strasser, B. (2020). Physical Activity and Diet Shape the Immune System during Aging. Nutrients, 12(3), 62

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

סיפור ההצלחה של אוהד

סיפור ההצלחה של אוהד עוד תהליך של שיפור הרכב הגוף והפעם של אוהד בן עמי שהפחית משמעותית במסת השומן ובשומן הבטני וכל זאת ע"י תזונה

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של ע'

סיפור ההצלחה של ע' שינוי משמעותי בהרכב הגוף שעשה ע' המטופל אצלנו כאשר לצד הפחתה משמעותית במסת השומן והשומן הבטני שיפר בנוסף את מסת השריר

קרא עוד »

מחקרים שנעשו על הקשר שבין צריכת בטא-אלנין וביצועים כתלות בעצימות ומשך האימון מצאו קשר חיובי בפעילויות שנמשכות בין 30 שניות ל10 דקות.

מחקרים שנעשו על הקשר שבין צריכת בטא-אלנין וביצועים כתלות בעצימות ומשך האימון מצאו קשר חיובי בפעילויות שנמשכות בין 30 שניות ל10 דקות. השאלה שנותרת פתוחה

קרא עוד »

אחד השאלות הבוערות ביותר בפגישות עם מטופלים היא "למה?" – "למה נתקעתי?", "למה לא ירדתי?", "למה מה שאנחנו עושים כבר לא עובד?"

אחד השאלות הבוערות ביותר בפגישות עם מטופלים היא "למה?" – "למה נתקעתי?", "למה לא ירדתי?", "למה מה שאנחנו עושים כבר לא עובד?" להלן מספר סיבות

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של ערן להב

סיפור ההצלחה של ערן להב "בשנת 2019 התחלתי לעשות שינוי בהרגלי התזונה שלי. התזונאי מספר אחד Elad Shavit בנה לי תפריט. בשנת 2021 קצת זייפתי

קרא עוד »
סגירת תפריט