נתרן וסכנות בריאותיות האם יש ממה לדאוג?

נתרן וסכנות בריאותיות האם יש ממה לדאוג?

המלצות רבות מצד גופים רבים בכל הנוגע לצריכת הנתרן הינה לצרוך עד כפית מלח – 2.3 גרם/יום של נתרן (כפית),
כאשר הרציונל הוא שצריכה נמוכה של נתרן תסייע למנע עלייה בלחץ הדם ולמנע אירועיים לבבים ומוות.
מצד שני רבים מהאוכלוסייה צורכים כמות נתרן גבוהה יותר שנעה בין 3-6 גרם/ליום.

האם באמת צריכה של מעל לכפית מלח ביום מעלה את הסיכון לבעיות לחץ דם?

ככל הנראה לא, ודווקא צריכה נמוכה (מתחת ל2.3 גרם/ יום) אינה מועילה, עלולה אפילו להזיק וככל הנראה לא כל כך אפשרית.
נתרן הינו מינראל החשוב מאוד בנוזל החוץ תאי וחשוב מאוד לתהליכים רבים המתרחשים מבחינה עצבית, מבחינת מערכת החיסון, מערכת אנדוקרינית, וכן לפעולות ביוכמיות ולפעילות הכליות.
עבור מרבית האנשים, להם תפקוד כליתי ולחץ דם תקינים שינויים בצריכת הנתרן לא יובילו לעליה בלחץ הדם.
אולם, ישנם אנשים עם רגישות לנתרן, עבורם שינויים מתונים  (1-2 גרם/יום) עלולים להוביל לעלייה בלחץ הדם.
על פי מספר מחקרים תצפיתיים בנושא, אין הוכחה רובסטית שהפחתת צריכת נתרן מתחת ל3 גרם/ יום יוביל להפחתה במחלות לב או מוות בהשוואה לצריכה של בין 3-5 גרם/ ליום.
יחד עם זאת, צריכה של פחות מ3 גרם/ ליום ככל הנראה מקושרת לסיכון גבוה יותר למוות בהשוואה לצריכה של בין 3-5 גרם ליום.
כמו כן, מחקרים מבוקרים מצאו כי קשה מאוד לצרוך כמות של מתחת ל2.3 גרם/ ליום של נתרן לאורך שנים, אפילו בדיאטה קפדנית ביותר.
על אף האמור, הוועדה האמריקאית המייעצת לענייני תזונה מגדירה נתרן כנוטריאנט מדאיג כאשר האמונה הרווחת בארצות הברית היא שהאוכלוסיה צורכת כמויות מוגזמות של מלח.
הוועדה ממליצה לאוכלוסיה בריאה לצרוך לא יותר מ2.3 גרם / יום. (זוהי גם ההמלצה בישראל).
על אף שאין מספיק הוכחות שכמות זו אפקטיבית ובטוחה ביחס לכמות מתונה שלרוב נצרכת ( 3-5 גרם ליום).
כמו כן, אין התייחסות מסודרת לסכנה האפשרית שבצריכה של פחות מ 2.3 גרם ליום עבור אוכלוסיות רבות בחברה (למשל חולי סכרת).
Mente, A., O’Donnell, M., & Yusuf, S. (2021). Sodium Intake and Health: What Should We Recommend Based on the Current Evidence?. Nutrients, 13(9), 3232.

 

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

סיפור ההצלחה של ד'

סיפור ההצלחה של ד': סיפוק גדול לראות את השפעת התזונה, תזונה במקום תרופה שוב הוכחה לתרומת שינוי תזונתי במקביל לפעילות גופנית שגורם לשינוי חיובי בבדיקות

קרא עוד »

הרגלי בריאות וקורונה

הרגלי בריאות וקורונה ישנם גורמים רבים אשר חשיפה או אי חשיפה אליהם עלולה לשפר את מערכות החיסון שלנו או אף להחלישה גם אם התחסנו. הרגלי

קרא עוד »
סגירת תפריט