התנהלות התזונתית בזמן שמירה על המשקל לאחר ירידה המשמעותית.

התנהלות התזונתית בזמן שמירה על המשקל לאחר ירידה המשמעותית.

מטופלים רבים הסובלים מהשמנה עולים במשקל בשל צריכה מוגברת של מזונות מעובדים ואולטרה מעובדים לצד צריכה נמוכה של רכיבי תזונה חיוניים.

תהליך הירידה במשקל מורכב משני שלבים. השלב הראשון הוא הירידה ההדרגתית במשקל לעבר משקל היעד שנקבע. תהליך זה יכול לארוך זמן רב אך יחד עם זאת ניתן למסגר את משך הזמן הדרוש להגיע למשקל הרצוי.

החלק השני וחשוב אותה המידה הוא חלק השמירה על משקל תקין לאורך זמן, לצורך כך יש לשמור על הרגלי התזונה החדשים שסיגלנו לעצמנו ולא לחזור להרגלים לא בריאים קודמים.

מחקר הבחן האם אנשים ששומרים על תזונה בריאה לאורך זמן (ירדו כ9 קילו לפני מעל לשנה) אכלו בצורה בריאה יותר מחבריהם שהיו בקבוצת תמיכה לסובלים מעודף משקל הראה שבמדד האכילה הבריאה הקבוצה ששמרה על המשקל קיבלה (באופן לא מפתיעה) ציון גבוה יותר בכ 10 נק' וכן צריכת הקלוריות מחלבונים ופחמימות איכותיות היתה גבוה יותר ביחס לקבוצה שסבלה מהשמנה.
בנוסף הקבוצה ששמרה על המשקל התאפיינה בצריכה גבוה יותר של מיקרונוטריינטים כגון מגנזיום, אבץ, סידן וויטמינים כגון ויטמינים מקומפלקס B, ויטמין A וויטמין C.
לסיכום התזונה של הקבוצה ששמרה על המשקל שהפחיתה היתה עשירה יותר בירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות ומצד שני מופחתת בנתרן, סוכר מוסף ושומן רווי.

מה זה אומר? סיכום הדברים נראה אולי ברור מאילו, מי שממשיך לאכול בריא שומר על המשקל לאורך זמן. לצערי לא כך הדבר, כמעט כל המטופלים אצלנו בקליניקה הגיעו לאחר שירדו במשקל בעבר ולא הצליחו לשמור לאורך זמן על הרגלים חדשים. יש מספר סיבות לחזרתיות הזאת. לדוגמא שימוש בדיאטה קיצונית שלא ניתן להתמיד בה לאורך זמן, הימנעות ממאכלים אהובים לאורך זמן, מחסומים פסיכולוגיים, שבירת שגרה ועוד. בפועל התוצאה היא חזרה למעגל הדיאטה עם משקל עודף והרכב גוף לא בריא.
אנשים שכן הצליחו לצאת ממעגל הדיאטה מאופיינים בהפנמה של שינוי ההרגלים לטווח ארוך לעומת טווח קצר, שילוב של שגרת פעילות גופנית, וקשר עם איש מקצוע לבקרה והתייעצות. הרבה מטופלים יוצאים ממסגרת לאחר שהגיעו למטרה שלהם כאשר הם לא מבינים שהעבודה הקשה מתחילה אחרי ההגעה למשקל היעד ובשלב זה יש בהחלט צורך בליווי ובקרה מקצועיים.

מספר נקודות חשובות לסיכום:
1.חשבו על מה שאתם אוכלים, בחרו מזון בריא ואיכותי (זה כבר יעזור לקדם אתכם למטרה)
2.אין צורך לוותר על הנאות ודברים שאוהבים אך הכל במידה.
3.תמיד תעשו ותבצעו תהליכים לטווח הרחוק כולל תזונה נכונה, פעילות גופנית קבועה ובקרה תזונתית עם אנשי מקצוע מוסמכים.
4.עבודת התזונאי לא מסתכמת בכתיבת תפריט וליווי בתהליך הירידה, אלה מדובר בעולם שלם שחלקו גם התנהגותי ופסיכולוגי שמשתנה בין שלב הירידה לשלב השמירה

Pascual, R. W., Phelan, S., La Frano, M. R., Pilolla, K. D., Griffiths, Z., & Foster, G. D. (2019). Diet Quality and Micronutrient Intake among Long-Term Weight Loss Maintainers. Nutrients, 11(12), 3046.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

סיפור ההצלחה של עומר

עומר, השוער של אחי נצרת בכדורגל מהליגה הלאומית הגיעה אלינו על מנת לשפר את הרכב הגוף, ולאורך התהליך השיל 4.5 ק"ג שומן מגופו תוך ירידה

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של א'

הנה דוגמא לשינוי איכותי לצד שינוי הרגלים לטווח הארוך. א' הגיעה אלינו לאחר ניסיונות רבים לירידה במשקל. על בסיס בדיקות הרכב גוף, חילוף חומרים והעדפות

קרא עוד »

תוסף BCAA לסינטזת שריר

תוסף BCAA לסנטזת השריר הגישה היום בכל הנוגע ליחס בין תזונה לתוספים הינה לתת עדיפות למימוש הצרכים התזונתיים באמצעות התזונה. למרות זאת, השימוש בתוספי תזונה

קרא עוד »

מדדים לבדיקת השמנה

מדדים לבדיקת השמנה רקע האם BMI הוא המדד העיקרי אליו אנו צריכים להתייחס בנוגע לקביעת גורמי סיכון עקב השמנה? ארה"ב מייצגת תמונה מדאיגה בנוגע לעלייה

קרא עוד »
סגירת תפריט