הקשר בין קורטיזול והשמנה

הקשר בין קורטיזול והשמנה

מספר האנשים הסובלים מהשמנת יתר הולך וגדל עם השנים באופן מדאיג עקב אורח החיים המודרני הכולל מזונות עתירי קלוריות, שומן, סוכר וחוסר פעילות גופנית.

השמנה בטנית לעיתים קרובות קשורה בהפרעות מטבוליות כגון תנגדות לאינסולין, שומנים בדם, ויתר לחץ הדם. אותם תסמינים "זכו" לכינוי "סינדרום מטבולי" אשר עלול להוביל למחלות שהן הגורם המוביל בעולם לתמותה.

הקשר בין קורטיזול והשמנה

קורטיזול הוא הורמון בעל תפקיד מפתח כאשר אנו מתייחסים להשמנה. הורמון זה  שייך למשפחת הגלוקוקוריקואידים – הורמונים המשפיעים על המטבוליזם בגוף ומזרזים עליה של גלוקוז בדם, אשר מוביל לתסמינים של הסינדרום המטבולי כגון יתר לחץ דם, שומנים בדם ותנגודת לאינסולין, דבר הגורם לעליה בשכיחות למחלות לב.

 

למה גורמים גלוקוקורטיקואידים:

  1. עלייה בתאבון עם עדיפות למזון דחוס קלוריות
  2. חלוקה מחדש של רקמת השומן הלבנה.
  3. הפחתה בפעילות רקמת השומן החום המובילה להשמנה בטנית.

מה גורם לעלייה בייצור הקורטיזול בגוף?

  1. חוסר שעות שינה
  2. צריכת מזונות המכילים פחמימות פשוטות בעלות אינדקס גליקמי גבוה.
  3. סטרס בחיי היום יום
  4. עלייה בשכיחות ההשמנה והתחלואה במחלות לב.

 

מחקרים מהשנים האחרונות אשר השוו בין אנשים בעלי משקל תקין לעומת אנשים הסובלים מהשמנה מצאו כי בקרב אלו הסובלים מהשנה נמצאו רמות קורטיזול גבוהות יותר.

בנוסף מחקר הבחן מעל 3000  ילדים בגלאי 6 מצא שאלו שהיו בעלי רמות קורטיזול גבוהות היו בעלי סיכוי מוגבר יותר להשמנה בטנית.

מדוע ריכוזי הקורטיזול עולים בקרב הסובלים מעודף משקל והשמנה?

  1. צריכת אלכוהול
  2. סטרס בחיי היום יום
  3. עישון
  4. חוסר שעות שינה
  5. כאבים
  6. תהליכי דלקת
  7. צריכה מועטה מידי של קלוריות
  8. צריכת מזון עתיר בפחמימות פשוטות .
  9. פעילות גופנית עצימה במיוחד שאינה מותאמת לצרכים האישיים.

הקשר בין אינסולין, מסת שומן וקורטיזול:

אינסולין וקורטיזול הינם הורמונים אנטגוניסטים אחד לשני. כלומר, אינסולין מסייע בבנייה של גליקוגן, חלבונים ושומנים לעומת הקורטיזול שהינו הורמון קטבולי הגורם לפירוק של גליקוגן, חלבונים ושומנים.

בקרב אנשים הסובלים מהשמנה וצורכים מזונות המכילים סוכרים פשוטים בכמות גדולה נוצר מצב של היפר-אינסולינמיה והיפר-קורטיזולנמיה. דבר המעודד תנגודת לאינסולין. מבחינת הרכב הגוף, כאשר הם מנסים לבצע תהליך של ירידה במשקל הם מאבדים פחות ממסת השומן שלהם ומאבדים יותר ממסת הגוף הרזה (LBM)  ולכן תהליך הירידה במשקל מועד לכישלון בשל עליה חוזרת במשקל.

כיצד להתמודד?

יש לנסות להפחית את רמות הסטרס בגוף על ידי מנוחה ושעות שינה מספקות.

צריכה נבונה של מזונות הכוללת פחמימות מורכבות.

5 מנות פרי וירק ביום.

צריכת שומנים בלתי רווים (פיצוחים טבעיים, טחינה, אבוקדו, דגים ועוד).

ביצוע פעילות גופנית מתונה.

הפחתת עישון ואלכוהול.

 

לקוח מתוך המאמרים:

van Rossum, Elisabeth FC. "Obesity and cortisol: New perspectives on an old theme." Obesity 25.3 (2017): 500-501.‏

Jackson, Sarah E., Clemens Kirschbaum, and Andrew Steptoe. "Hair cortisol and adiposity in a population‐based sample of 2,527 men and women aged 54 to 87 years." Obesity 25.3 (2017): 539-544.‏

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

ירידה במשקל לאחר לידה

ירידה במשקל לאחר לידה

תקופת ההיריון, החל מהניסיון להיכנס להריון, זמן ההיריון ואחרי הלידה מכילה שינויים רבים עבור גוף האישה ומצריכה הכנות תזונתיות לכל אורכה. במאמר זה אתמקד בתקופה

קרא עוד »
מה לאכול לפני אימון?

מה לאכול לפני אימון?

נושא האכילה לפני\בזמן\לאחר האימון הינו נושא המעסיק מתאמנים מנוסים ומתחילים. ישנם מס' כללים פשוטים שיעזרו לנו לתכנן את האכילה בהתאם לפעילות הגופנית אותה אנו מבצעים.

קרא עוד »
חישוב חילוף חומרים

מחיר אימון אישי

אימוני כושר אישיים או אימונים בקבוצות קטנות תופסים  תאוצה בשנים האחרונות עקב עלייה במודעות לאורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה בריאה נשאלת השאלה כיצד

קרא עוד »
עודף משקל ואכילה בריאה

עודף משקל ואכילה בריאה

בעיית ההשמנה הינה בעיה כלל עולמית שהולכת וגדלה בשנים האחרונות. לכך יש סיבות רבות: התנהגות אכילה לא נכונה, קושי בדחיית סיפוקים, מזון דחוס קלורית, חוסר

קרא עוד »
תזונת ספורטאים

תזונת ספורטאים

המודעות לביצוע של פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא וספורטיבי במקביל לתזונה נאותה הולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות. בהתאם לכך, מידע רב חלקו נכון

קרא עוד »
סגירת תפריט