הקשר בין קורטיזול והשמנה

הקשר בין קורטיזול והשמנה

מספר האנשים הסובלים מהשמנת יתר הולך וגדל עם השנים באופן מדאיג עקב אורח החיים המודרני הכולל מזונות עתירי קלוריות, שומן, סוכר וחוסר פעילות גופנית.

השמנה בטנית לעיתים קרובות קשורה בהפרעות מטבוליות כגון תנגדות לאינסולין, שומנים בדם, ויתר לחץ הדם. אותם תסמינים "זכו" לכינוי "סינדרום מטבולי" אשר עלול להוביל למחלות שהן הגורם המוביל בעולם לתמותה.

הקשר בין קורטיזול והשמנה

קורטיזול הוא הורמון בעל תפקיד מפתח כאשר אנו מתייחסים להשמנה. הורמון זה  שייך למשפחת הגלוקוקוריקואידים – הורמונים המשפיעים על המטבוליזם בגוף ומזרזים עליה של גלוקוז בדם, אשר מוביל לתסמינים של הסינדרום המטבולי כגון יתר לחץ דם, שומנים בדם ותנגודת לאינסולין, דבר הגורם לעליה בשכיחות למחלות לב.

 

למה גורמים גלוקוקורטיקואידים:

  1. עלייה בתאבון עם עדיפות למזון דחוס קלוריות
  2. חלוקה מחדש של רקמת השומן הלבנה.
  3. הפחתה בפעילות רקמת השומן החום המובילה להשמנה בטנית.

מה גורם לעלייה בייצור הקורטיזול בגוף?

  1. חוסר שעות שינה
  2. צריכת מזונות המכילים פחמימות פשוטות בעלות אינדקס גליקמי גבוה.
  3. סטרס בחיי היום יום
  4. עלייה בשכיחות ההשמנה והתחלואה במחלות לב.

 

מחקרים מהשנים האחרונות אשר השוו בין אנשים בעלי משקל תקין לעומת אנשים הסובלים מהשמנה מצאו כי בקרב אלו הסובלים מהשנה נמצאו רמות קורטיזול גבוהות יותר.

בנוסף מחקר הבחן מעל 3000  ילדים בגלאי 6 מצא שאלו שהיו בעלי רמות קורטיזול גבוהות היו בעלי סיכוי מוגבר יותר להשמנה בטנית.

מדוע ריכוזי הקורטיזול עולים בקרב הסובלים מעודף משקל והשמנה?

  1. צריכת אלכוהול
  2. סטרס בחיי היום יום
  3. עישון
  4. חוסר שעות שינה
  5. כאבים
  6. תהליכי דלקת
  7. צריכה מועטה מידי של קלוריות
  8. צריכת מזון עתיר בפחמימות פשוטות .
  9. פעילות גופנית עצימה במיוחד שאינה מותאמת לצרכים האישיים.

הקשר בין אינסולין, מסת שומן וקורטיזול:

אינסולין וקורטיזול הינם הורמונים אנטגוניסטים אחד לשני. כלומר, אינסולין מסייע בבנייה של גליקוגן, חלבונים ושומנים לעומת הקורטיזול שהינו הורמון קטבולי הגורם לפירוק של גליקוגן, חלבונים ושומנים.

בקרב אנשים הסובלים מהשמנה וצורכים מזונות המכילים סוכרים פשוטים בכמות גדולה נוצר מצב של היפר-אינסולינמיה והיפר-קורטיזולנמיה. דבר המעודד תנגודת לאינסולין. מבחינת הרכב הגוף, כאשר הם מנסים לבצע תהליך של ירידה במשקל הם מאבדים פחות ממסת השומן שלהם ומאבדים יותר ממסת הגוף הרזה (LBM)  ולכן תהליך הירידה במשקל מועד לכישלון בשל עליה חוזרת במשקל.

כיצד להתמודד?

יש לנסות להפחית את רמות הסטרס בגוף על ידי מנוחה ושעות שינה מספקות.

צריכה נבונה של מזונות הכוללת פחמימות מורכבות.

5 מנות פרי וירק ביום.

צריכת שומנים בלתי רווים (פיצוחים טבעיים, טחינה, אבוקדו, דגים ועוד).

ביצוע פעילות גופנית מתונה.

הפחתת עישון ואלכוהול.

 

לקוח מתוך המאמרים:

van Rossum, Elisabeth FC. "Obesity and cortisol: New perspectives on an old theme." Obesity 25.3 (2017): 500-501.‏

Jackson, Sarah E., Clemens Kirschbaum, and Andrew Steptoe. "Hair cortisol and adiposity in a population‐based sample of 2,527 men and women aged 54 to 87 years." Obesity 25.3 (2017): 539-544.‏

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

מאמן כושר בחיפה

אימון כושר אישי בחיפה

המודעות בנוגע לחשיבות הרבה של קיום אורח חיים בריא עלתה מאוד במהלך השנים האחרונות, ורבים הם האנשים שמנסים לשנות את ההרגלים הפחות חיוביים בהרגלים טובים

קרא עוד »

צום לסירוגין

צום לסירוגין יום הכיפורים מתקרב ואיתו הצום כאשר ישנם לא מעט אנשים שמנסים או ניסו להשתמש באסטרטגיה זו לצורך הפחתת משקל ושיפור מדדי בריאות. יש

קרא עוד »
מאמן כושר אישי בצפון

מאמן כושר אישי בצפון

הרבה אנשים רוצים להיכנס לכושר ולשפר את איכות חייהם, ואכן, ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר הוא חלק בלתי נפרד משמירה על אורח חיים בריא.  יש

קרא עוד »
תזונה מותאמת אישית

תזונה מותאמת אישית

מכל עבר "משוגרות" אלינו המלצות בנושא תזונה ובין היתר דיאטות וטרנדים שונים בתחום האכילה. יום אחד אנו קוראים על דיאטות שאינן כוללות אכילת פחמימות, ביום

קרא עוד »
טיפול באכילה רגשית

טיפול באכילה רגשית

סביר להניח שיצא לכם לראות סרטי דרמה בהם ישנה סצנה שבה אחת הדמויות יושבת על הספה שבביתה, צופה בטלוויזיה כשלגופה פיג'מה ובידיה חטיפים פתוחים או

קרא עוד »
סגירת תפריט