האם לגבינות שמנות סתם יצא שם רע?

ההמלצות של איגודי הבריאות האמריקאיים וכך גם האירופיים ממליצים להפחית גבינות בעלי אחוז שומן גבוהים בשל תכולת השומן הרווי הגדולה שבהן  והסיכון לעלייה ברמות הכולסטרול "הרע" (LDL) וזאת על מנת להפחית סיכון לתחלואה במחלות לב.

גם אלטרנטיבות נוספות לגבינה כגון חמאה ושמנת עלולות לגרום לעלייה ברמות ה LDL.

מחקרים רבים המצדדים ביתרונות הגבינה טוענים מנגד שצריכת גבינה גם אם עשירה בשומן אינה בעלת אפקט שלילי בנוגע לבריאות הלב או שבץ.

הידעתם למשל שגבינות משפרות את הסבילות ללקטוז ומפחיתות את הסיכון לסכרת סוג 2?

רבים באוכלוסיה שנהגו לצרוך גבינות בעלות אחוזי שומן גבוהים צמצמו אמנם את תכולת השומן ממוצרים אלו, אך במקביל עלתה צריכה של מזונות אחרים כגון לחמים על מנת לספק את תחושת הרעב או פשוט מתוך אמונה שאבות מזון אחרים שאין בהם שומן טובים יותר.

אז האם למעשה יש קשר בין צריכת גבינה בעלת אחוזי שומן גבוהים על רמות הLDL  ועל גורמי סיכון לסינדרום מטבולי?

מחקר שרצה לבחון סוגיה זו השווה בין צריכת גבינות שמנות, רזות ודיאטה מאוזנת עשירה בפחמימות.

שלושת הקבוצות היו:

  • קבוצה שצרכה גבינות שמנות 32% שומן
  • קבוצה שצרכה גבינות מופחתות שומן  13% שומן
  • קבוצת שצרכה בעיקר פחמימות מלחם ופירות.

כל הקבוצות צרכו את אותה כמות הקלוריות ליום.

תוצאות המחקר הראו

לא נמצא כל הבדל משמעותי ברמות ה הכולסטרול LDL  ו HDL בין הקבוצות.

בנוסף לא נמצא הבדל משמעותי בהיקף המותניים, לחץ הדם, רמות סוכר והאינסולין בין 3 הקבוצות.

הממצאים מצביעים על כך שניתן לצרוך גבינות בעלי אחוזי שומן גבוהים כחלק מדיאטה מאוזנת ללא עלייה ברמות השומנים בדם, ריכוז האינסולין או היקף המותניים.

למרות האמור לעייל, יש להקפיד על ביצוע בדיקות דם תקופתיות והתאמת התזונה באופן אישי ביחס למצבו האישי של הנבדק.

בנוסף חשוב להפחית את תכולת השומן הרווי במזונות (בעיקר מהחי)  בשל הקורלציה בינו לבין תחלואה ממחלות לב.

מתוך המאמר:

Raziani, Farinaz, et al. "High intake of regular-fat cheese compared with reduced-fat cheese does not affect LDL cholesterol or risk markers of the metabolic syndrome: a randomized controlled trial." The American Journal of Clinical Nutrition 104.4 (2016): 973-981.‏

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

ירידה במשקל לאחר לידה

ירידה במשקל לאחר לידה

תקופת ההיריון, החל מהניסיון להיכנס להריון, זמן ההיריון ואחרי הלידה מכילה שינויים רבים עבור גוף האישה ומצריכה הכנות תזונתיות לכל אורכה. במאמר זה אתמקד בתקופה

קרא עוד »
מה לאכול לפני אימון?

מה לאכול לפני אימון?

נושא האכילה לפני\בזמן\לאחר האימון הינו נושא המעסיק מתאמנים מנוסים ומתחילים. ישנם מס' כללים פשוטים שיעזרו לנו לתכנן את האכילה בהתאם לפעילות הגופנית אותה אנו מבצעים.

קרא עוד »
חישוב חילוף חומרים

מחיר אימון אישי

אימוני כושר אישיים או אימונים בקבוצות קטנות תופסים  תאוצה בשנים האחרונות עקב עלייה במודעות לאורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה בריאה נשאלת השאלה כיצד

קרא עוד »
עודף משקל ואכילה בריאה

עודף משקל ואכילה בריאה

בעיית ההשמנה הינה בעיה כלל עולמית שהולכת וגדלה בשנים האחרונות. לכך יש סיבות רבות: התנהגות אכילה לא נכונה, קושי בדחיית סיפוקים, מזון דחוס קלורית, חוסר

קרא עוד »
תזונת ספורטאים

תזונת ספורטאים

המודעות לביצוע של פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא וספורטיבי במקביל לתזונה נאותה הולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות. בהתאם לכך, מידע רב חלקו נכון

קרא עוד »
סגירת תפריט