האם לגבינות שמנות סתם יצא שם רע?

ההמלצות של איגודי הבריאות האמריקאיים וכך גם האירופיים ממליצים להפחית גבינות בעלי אחוז שומן גבוהים בשל תכולת השומן הרווי הגדולה שבהן  והסיכון לעלייה ברמות הכולסטרול "הרע" (LDL) וזאת על מנת להפחית סיכון לתחלואה במחלות לב.

גם אלטרנטיבות נוספות לגבינה כגון חמאה ושמנת עלולות לגרום לעלייה ברמות ה LDL.

מחקרים רבים המצדדים ביתרונות הגבינה טוענים מנגד שצריכת גבינה גם אם עשירה בשומן אינה בעלת אפקט שלילי בנוגע לבריאות הלב או שבץ.

הידעתם למשל שגבינות משפרות את הסבילות ללקטוז ומפחיתות את הסיכון לסכרת סוג 2?

רבים באוכלוסיה שנהגו לצרוך גבינות בעלות אחוזי שומן גבוהים צמצמו אמנם את תכולת השומן ממוצרים אלו, אך במקביל עלתה צריכה של מזונות אחרים כגון לחמים על מנת לספק את תחושת הרעב או פשוט מתוך אמונה שאבות מזון אחרים שאין בהם שומן טובים יותר.

אז האם למעשה יש קשר בין צריכת גבינה בעלת אחוזי שומן גבוהים על רמות הLDL  ועל גורמי סיכון לסינדרום מטבולי?

מחקר שרצה לבחון סוגיה זו השווה בין צריכת גבינות שמנות, רזות ודיאטה מאוזנת עשירה בפחמימות.

שלושת הקבוצות היו:

  • קבוצה שצרכה גבינות שמנות 32% שומן
  • קבוצה שצרכה גבינות מופחתות שומן  13% שומן
  • קבוצת שצרכה בעיקר פחמימות מלחם ופירות.

כל הקבוצות צרכו את אותה כמות הקלוריות ליום.

תוצאות המחקר הראו

לא נמצא כל הבדל משמעותי ברמות ה הכולסטרול LDL  ו HDL בין הקבוצות.

בנוסף לא נמצא הבדל משמעותי בהיקף המותניים, לחץ הדם, רמות סוכר והאינסולין בין 3 הקבוצות.

הממצאים מצביעים על כך שניתן לצרוך גבינות בעלי אחוזי שומן גבוהים כחלק מדיאטה מאוזנת ללא עלייה ברמות השומנים בדם, ריכוז האינסולין או היקף המותניים.

למרות האמור לעייל, יש להקפיד על ביצוע בדיקות דם תקופתיות והתאמת התזונה באופן אישי ביחס למצבו האישי של הנבדק.

בנוסף חשוב להפחית את תכולת השומן הרווי במזונות (בעיקר מהחי)  בשל הקורלציה בינו לבין תחלואה ממחלות לב.

מתוך המאמר:

Raziani, Farinaz, et al. "High intake of regular-fat cheese compared with reduced-fat cheese does not affect LDL cholesterol or risk markers of the metabolic syndrome: a randomized controlled trial." The American Journal of Clinical Nutrition 104.4 (2016): 973-981.‏

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

סיפור ההצלחה של אוהד

סיפור ההצלחה של אוהד עוד תהליך של שיפור הרכב הגוף והפעם של אוהד בן עמי שהפחית משמעותית במסת השומן ובשומן הבטני וכל זאת ע"י תזונה

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של ע'

סיפור ההצלחה של ע' שינוי משמעותי בהרכב הגוף שעשה ע' המטופל אצלנו כאשר לצד הפחתה משמעותית במסת השומן והשומן הבטני שיפר בנוסף את מסת השריר

קרא עוד »

מחקרים שנעשו על הקשר שבין צריכת בטא-אלנין וביצועים כתלות בעצימות ומשך האימון מצאו קשר חיובי בפעילויות שנמשכות בין 30 שניות ל10 דקות.

מחקרים שנעשו על הקשר שבין צריכת בטא-אלנין וביצועים כתלות בעצימות ומשך האימון מצאו קשר חיובי בפעילויות שנמשכות בין 30 שניות ל10 דקות. השאלה שנותרת פתוחה

קרא עוד »

אחד השאלות הבוערות ביותר בפגישות עם מטופלים היא "למה?" – "למה נתקעתי?", "למה לא ירדתי?", "למה מה שאנחנו עושים כבר לא עובד?"

אחד השאלות הבוערות ביותר בפגישות עם מטופלים היא "למה?" – "למה נתקעתי?", "למה לא ירדתי?", "למה מה שאנחנו עושים כבר לא עובד?" להלן מספר סיבות

קרא עוד »

סיפור ההצלחה של ערן להב

סיפור ההצלחה של ערן להב "בשנת 2019 התחלתי לעשות שינוי בהרגלי התזונה שלי. התזונאי מספר אחד Elad Shavit בנה לי תפריט. בשנת 2021 קצת זייפתי

קרא עוד »
סגירת תפריט