האם חלבון תפוחי אדמה יכול לעזור בסנטזת שריר? (ספוילר.. לא בטוח)

האם חלבון תפוחי אדמה יכול לעזור בסנטזת שריר?

ידוע שעל מנת להשיג סנטזה של חלבון בשריר יש צורך בשילוב של אימוני התנגדות עם צריכת חלבון נאותה שתלויה גם באיכות החלבון שאנו צורכים.

"חלבון מלא" הוא חלבון המכיל את חומצות האמינו החיוניות בינהן לאוצין המסייעים לסנטזת החלבון בשריר דרך אקטיבציה של mTORC1.

"חלבון מלא" כזה שנמצא למשל במוצרי חלב ובשר הוא חלבון המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות כאשר החשובה ביניהם היא חומצת האמינו לאוצין.

יש הרבה מחקר על חלבונים צמחיים אך מה לגבי מיצוי של חלבון מתפוחי אדמה?


תפוח אדמה הוא אחד המזונות הנפוצים בעולם ובתעשייה.

לאחר תהליכי מיצוי הצליחו לאחר סינון לייצר תוסף חלבון מתפוחי אדמה המכיל חלבון איכותי בעל תכולת לאוצין גדולה.

במחקר הנוכחי רצו לבדוק כיצד הוא מסייע לסנטזת החלבון בשריר עם וללא אימוני התנגדות בקרב נשים.

מהלך המחקר ותוצאותיו: 


בשבוע הראשון לניסוי הנשים צרכו 0.8 גר'/חלבון/קג ולאחר מכן למשך שבועיים הנשים חולקו ל2 קבוצות לפי התיסוף הבא:
קבוצת ניסוי- 0.8 גר'/חלבון+ 25 גר' חלבון תפוח אדמה פעמיים ביום (סהכ 50 גר') וצריכה כללית של 1.6 גר/חלבון/קג/יום.
קבוצת ביקורת צרכה 0.8 גר/ חלבון/קג/יום.

שתי הקבוצות ביצעו בתקופה זו אימוני התנגדות 3 פעמים בשבוע כאשר רגל אחת באימון ורגל אחת במנוחה.

אופי המחקר היה תוך קבוצתי, תוצאות המחקר הראו שבקבוצת הניסוי חלבון תפוח אדמה העלה את סנטזת החלבון בשריר גם במנוחה ובכמות גדולה יותר בשילוב עם אימון התנגדות בהשוואה לשבוע הראשון של הניסוי (בו שתי הקבוצות צרכו 0.8גק'/חלבון). בקבוצת הביקורת עליה בסנטת החלבון בשריר נמצא רק לאחר אימוני התנגדות.

האם יש כאן ידיעה מרעישה? כנראה שלא

.
אמנם נראה מאוד מעניין ונדמה שתוסף חלבון המבוסס על מיצוי חלבון מתפוחי אדמה והפרדתו מסיביים תזונתיים ועמילן יכול להיות חלבון צמחי איכותי אך למחקר הזה יש מספר מגבלות.

מספר מועט מאוד של נבדקים (24 סהכ), ובנוסף, לא נבדקה השפעתו למשך תקופת אימונים ארוכה יותר. כמו כן לא נבדקו שיעורי העלייה ברמות הלאוצין (החומצה האמינית החשובה)

החשובה לצרכי סנטזת החלבון וכן לא נערכה השוואה של תוסף חלבון תפוחי אדמה אל מול מזון מהחי/תוספים המבוססים על מזון מהחי.

כמו כן, חשוב לציין שלא נמצאו הבדלים ביו קבוצת הניסוי והביקורת (המחקר היה תוך קבוצתי ולא בין קבוצתי) ושהוא נתמך ע"י ארגון לחקר תפוחי אדמה.

לסיכום

על אף מגבלות המחקר בחרתי להציגו ממספר סיבות

ראשית, הנושא מעניין, לא רבות נחקר על חלבון תפוח אדמה ותרומתו לסנטזת שריר ומעניין לראות לאן יתפתח תחום מחקר זה בעתיד.

נכון לעכשיו ישנם מקורות צמחיים אחרים, טובים ומבוססים יותר מחקרית.
בנוסף חשוב להבין שניתן להגיע לכמות חלבון טובה ומספקת גם מן הצומח.

כאשר אנחנו צורכים חלבון האיכות חשובה לא פחות מהכמות. בין אם בוחרים חלבון מהחי או מהצומח דאגו לצרוך חלבון איכותי בכמות מספקת. כמובן עם דגש על הגעה לסף הלאוצין (כמות לאוצין מספקת).

Oikawa, S. Y., Bahniwal, R., Holloway, T. M., Lim, C., McLeod, J. C., McGlory, C., … & Phillips, S. M. (2020). Potato Protein Isolate Stimulates Muscle Protein Synthesis at Rest and with Resistance Exercise in Young Women. Nutrients, 12(5), 1235.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

סיפור הצלחה של א'

עוד מקרה יפה של איכות מול כמות, משום שמה שחשוב זה לא כמה ירדתם אל איך ירדתם (גרעון קלורי, אימוני התנגדות וכמות מספקת של חלבון

קרא עוד »

סיפור הצלחה אחרי שנה

מאוד משמח לדעת שאפילו שהתהליך נגמר לפני שנה , ההרגלים שהוטמעו נשארים ונשמרים ועוזרים לשמור על אורח חיים הכולל תזונה ופעילות גופנית  

קרא עוד »

סיפור הצלחה לטווח הארוך

כמה פעמים נתקלתם באנשים שעושים שינוי עבור אירוע נקודתי אך לא לטווח הרחוק? לשמחתי, זה לא המקרה וגם אחרי שהתהליך שכלל שינוי בהרכב הגוף הסתיים

קרא עוד »

המטרה- הפחתת רמות הסוכר בדם

המטרה- הפחתת רמות הסוכר בדם האמצעים – תוכנית תזונה מותאמת אישית, אימוני כח ופעילות אירובית התוצאה – הפחתה של 10% ממשקל הגוף בעיקר משומן, צמצום

קרא עוד »
סגירת תפריט