דיאטות עתירות שומן והשפעתן על בריאות הלב.

דיאטות עתירות שומן והשפעתן  על בריאות הלב.

ראשית כאשר מתייחסים לשומן והשפעתו על בריאות הלב יש להבדיל בין:

(1) שומן רווי שמקורו בעיקר מהחי כמו בשר חמאה ואף בשמן קוקוס.

(2) שומן בלתי רווי שמחולק לחד בלתי רווי שמקורו בין היתר בשמנים צמחיים כמו שמן זית ואגוזים; ורב בלתי רווי שמצוי למשל בדגים כמו סלמון, פורל וסרדינים.

כבר בשנות ה50 הראו מחקרים שמטופלים שצרכו בדיאטה שלהם כמות שומן רווי גדולה יותר סבלו גם מרמות כולסטרול גבוהות יותר.

מבט היסטורי

בשנת 1968 US National Diet-Heart Study מצא שדיאטה שכללה פחות שומן רווי הפחיתה את רמות הכולסטרול ב12%.

מחקר מניעה ראשוני שבוצע בין השנים 1972-1982 עסק בהרגלי עישון, תזונה, ולחץ דם.

במחקר זה הגבילו את צריכת השומן הרווי לעד 8% מסה"כ הקקל, כולסטרול הוגבל ל250 מ"ג ביום והוגברה צריכת השומנים הרב הבלתי רווים ל10. לפחות.

נמצא, שהיה שיפור בהפחתת עישון ושליטה ביתר לחץ דם אך לא הושג שיפור בהפחתה של תחלואה לבבית.

מחקר עדכני יותר שבוצע בין השנים 2003-2012 הגדיל את כמות השומן הבלתי הרווי לפי 2 מזו שבמחקר הקודם ועשה שימוש בתזונה ים תיכונית.

במחקר זה נמצאה הפחתה של 30% בתחלואה לבבית. דבר ששוב מראה את יתרונות הדיאטה הים תיכונית העשירה, בסיבים תזונתיים, פירות, ירקות, אגוזים, קטניות, דגים, שמן זית, בשרים רזים וצריכת אלכוהול בכמות מתונה

ההמלצה כיום הינה להפחית בצריכת שומן רווי מכיוון והוא מקושר לעליה ברמות LDL ותחלואה לבבית ולהעדיף צריכה של שומן בלתי רווי שמקושר דווקא לבריאות הלב.

יחד עם זאת ראוי לציין שלאורך השנים נמצאו מחקרים עם ממצאים שונים בנושא.

לדוגמא, אחת ההשלכות בהפחתת הצריכה של שומן רווי היתה עלייה בצריכת פחמימות מתועשות העתירות בפרוקטוז המוסף למזון ולמעשה נפתחה חזית שומן כנגד פחמימה.

מחקר אפידימיולוגי שנערך בין השנים 2003-2013 מצא שצריכת שומן לא העלתה את הסיכון לתחלואה לבבית בקרב מעל 100000 מתוך 18 מדינות שונות בעוד שנמצא עלייה בתמותה לבבית עקב צריכת פחמימות.

ממצא נוסף הוא שדיאטה איזוקלורית שבא הפחמימות הוחלפו בשומן רווי נמצא שלאחר ההחלפה פחת הסיכון לשבץ ב20% ושיפור סטטוס הליפידים בגוף כגון שיפור ברמות HDL והכולסטרול.

יתכן ששומן רווי אינו רע כפי שנתפס. לכן רציתי לספק הצצה לדיסוננס שיש לעיתים בין המלצות למה שמצאו בעבר במחקרים.

יחד עם זאת, בסופו של דבר אנו נצמדים להנחיות ולהמלצות תזונתיות על פי הנחיות משרד הבריאות וכך יש לעשות יחד עם הפעלת שיקול דעת והתאמת התזונה לכל אחד.

באופן אישי אני בעד הפחת צריכה של שומן רווי ( בעיקר מסיבות אידיאולוגיות) וזאת לצד הפחתה בצריכה של סוכרים מעובדים המוספים למזון.

אנו רואים שוב את יתרונות הדיאטה הים תיכונית ואת יתרונותיה הבריאותיים כדיאטה טובה ומאוזנת המספקת רכיבי תזונה חיוניים וטובים.

Wali, J.A.; Jarzebska, N.; Raubenheimer, D.; Simpson, S.J.; Rodionov, R.N.; O’Sullivan, J.F. Cardio-Metabolic Effects of High-Fat Diets and Their Underlying Mechanisms—A Narrative Review. Nutrients 2020, 12, 1505.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

סיפור הצלחה של א'

עוד מקרה יפה של איכות מול כמות, משום שמה שחשוב זה לא כמה ירדתם אל איך ירדתם (גרעון קלורי, אימוני התנגדות וכמות מספקת של חלבון

קרא עוד »

סיפור הצלחה אחרי שנה

מאוד משמח לדעת שאפילו שהתהליך נגמר לפני שנה , ההרגלים שהוטמעו נשארים ונשמרים ועוזרים לשמור על אורח חיים הכולל תזונה ופעילות גופנית  

קרא עוד »

סיפור הצלחה לטווח הארוך

כמה פעמים נתקלתם באנשים שעושים שינוי עבור אירוע נקודתי אך לא לטווח הרחוק? לשמחתי, זה לא המקרה וגם אחרי שהתהליך שכלל שינוי בהרכב הגוף הסתיים

קרא עוד »

המטרה- הפחתת רמות הסוכר בדם

המטרה- הפחתת רמות הסוכר בדם האמצעים – תוכנית תזונה מותאמת אישית, אימוני כח ופעילות אירובית התוצאה – הפחתה של 10% ממשקל הגוף בעיקר משומן, צמצום

קרא עוד »
סגירת תפריט