בואו נדבר על אכילה רגשית

בואו נדבר על אכילה רגשית

מאת מראם קוסייני הדיאטנית שלנו בקליניקה המטפלת באכילה רגשית וגסטרו.
מה זה אכילה רגשית? לפי ויקיפדיה אכילה רגשית מוגדרת כ"עלייה בצריכת מזון כתגובה לרגשות שליליים והיא נחשבת לדרך התמודדות הסתגלותית עם רגשות קשים".
האומנם? למעשה אכילה רגשית מקושרת גם לרגשות חיוביים, אנחנו אוהבים לחגוג , לשמוח ולפנק את עצמנו באוכל גם באירועים שמחים.
למעשה ניתן להגדיר אכילה רגשית בהגדרה רחבה יותר הכוללת כל אירוע אכילה שמגיע כמענה לצורך רגשי (שלישי או חיובי) ולא כמענה לצורך פיזיולוגי.
כולנו חווים אכילה רגשית ברמות מסוימות, חוגגים קידום במסעדה מפנקת, מרגישים שמגיע לנו להתפנק אחרי יום קשה ועוד.
מתי נדע שאנחנו צריכים לטפל באכילה הרגשית? ברגע שהאכילה פוגעת לנו בשגרת החיים.
למשל, אם היא גורמת לנו לעליה משמעותית במשקל, בעיות בריאותיות או עיסוק אובססיבי באוכל.
אחת הגישות המקובלת לטיפול באכילה רגשית היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי.
מדובר בטיפול ששם דגש על שני רכיבים- קוגניטיבי משמע שינוי דפוסי חשיבה והתנהגותי – שינוי דפוסי התנהגות.
בפוסט זה נתמקד בפן הקוגניטיבי- החוויה שלנו לאירוע מסוים.
ניקח לדוגמא מקרה בו יצאנו להליכה ואדם מוכר עבר מולנו, סימנו לו לשלום אך הוא לא סימן לנו חזרה.
האירוע עצמו הוא אירוע נייטרלי ואנחנו בוחרים כיצד לפרש אותו, ומצמידים לו מטען חיובי או שלילי.
למשל, אם הפירוש שלנו הוא שהשכן מתעלם מאיתנו במכוון כי הוא לא אוהב אותנו נחוש רגשות שליליים שיכולים לעודד את הרצון שלנו לאכול.
לעומת זאת, אם הפירוש שלנו יהיה שהשכן לא ראה אותנו, פירוש זה לא יעורר רגשות שליליים ולא יגדיל את הסיכוי לאכילה רגשית.
זוהי דוגמא קטנה לאירוע יום יומיומי. אנחנו חווים אירועים רבים כאלה כל הזמן ואלו יכולים לעורר בנות תחושות של כאב/כעס/עצבנות והתוצאה של הרגשות האלה היא האוכל.
מהי טכניקת הטיפול?
נעבוד יחד על איך לשנות את האופן בו אנחנו מפרשים אירועים יומיומיים שכאלה.

מקרה מהקליניקה –

מאורע: מטופלת התווכחה עם מישהו מהעבודה
מחשבות על האירוע: תסכול, עצבנות, חוסר אונים ומרגישה שהיא לא שווה.

תוצאה:

אכילה רגשית
=> ע"מ לשנות יש צורך להסתכל מהצד ולחשוב מחשבות מתקנות על האירוע (במשקפיים אובייקטיביות ואפילו מנחמות).
כך שכשהוא הוא יתרחש שינוי המחשבות על האירוע יהיו מתוקנות ולא יובילו לאכילה רגשית אלא להתמודדות אפקטיבית יותר.
מחשבות מתקנות לדוגמה: אין טעם להתעצבן, בטוח נתקן את זה כששנינו נרגע/ לפעמים וויכוחים קורים ויש משברים, וזו הזדמנות לבנות/לתקן מחדש את הקשר.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

הרגלי בריאות וקורונה

הרגלי בריאות וקורונה ישנם גורמים רבים אשר חשיפה או אי חשיפה אליהם עלולה לשפר את מערכות החיסון שלנו או אף להחלישה גם אם התחסנו. הרגלי

קרא עוד »
סגירת תפריט