אבקות חלבון- כל מה שצריך לדעת

אבקות חלבון- כל מה שצריך לדעת

אבקות חלבון- כל מה שצריך לדעת

האם כל אבקת חלבון מתאימה לאדם הועסק בפעילות גופנית?
נושא השימוש באבקות חלבון תופס תאוצה רבה בשנים האחרונות, אך האם ברמת יש בהן צורך, ולמי?
ראשית חשוב להבין שניתן לספק את כל הדרישות מבחינת תזונתית לרבות חלבון מהתזונה עצמה (כולל לצמחונים והטבעונים שבינינו), גם כאשר הצרכים מוגברים עקב הפעילות הגופנית (1.2-2.4 גר'/ק"ג/יום).

ניתן לצרוך אבקת החלבון באחד משלושת המצבים הבאים:
1. אי יכולת להגיע לצרכים התזונתיים מבחינת כמות חלבון מהתזונה.

  1. גיוון- למשל אדם האוכל מרבית היום ביצים, טונה ובשר אבקת החלבון בהחלט יכולה לגוון את המבחר הקיים.
    3. טעם- כיום, בעקבות העלייה במודעות ובפרסום דואגות חברות התוספים לייצר מגוון טעמים רחב כמו שוקו, וניל, עוגיות, בננה ועוד. כאשר אנו מצויים בתקופת חיטוב ושומרים באדיקות על התזונה וכמות הפחמימות אינה גדולה, אבקת חלבון בהחלט יכולה להוות תחליף לארוחה בריאה ואף טעימה.
    כמובן כאשר נוטלים אבקה או כמות חלבון גדולה מהמזון רצוי לעשות זאת לאחר התאמת התזונה ע"י איש מקצוע תוך שלילית מצבים רפואיים עפ"י בדיקת דם.

סוגי אבקות חלבון הנפוצות בשוק וההבדלים ביניהן:

השוק מוצף באבקות מסוגים שונים ויש משמעות והשפעות שונות לכל סוג למשל:
אבקת חלבון Whey היא בעלת כושר ספיגה מהיר במערכת העיכול ולכן מתאימה לצריכה בסמוך לאימון כלומר או לפני האימון או לאחר האימון . בנוסף היא מכילה כמות גדולה של    BCAA  (חומצות אמינו מסועפות) ובעלת ערך ביולוגי גבוה ביחס לקאזאין. כמות החלבון באבקה זו לרב נמוכה ביחס לאבקת החלבון מסוג isolate  אך אין זה אומר שלא מקבלים מספיק חלבון  ובמידת הצורך תמיד ניתן להוסיף כמות.
קאזין– קאזאין הוא חלבון החלב בעל כושר ספיגה איטי וכמות פחותה של BCAA ביחס

ל WHEY ובנוסף ערכו הביולוגי נמוך יותר. לכן אבקה זו מתאימה לפני השינה או במהלך היום לצורך פירוק איטי של החלבון תוך שמירה על רמת חומצות האמינו בדם.
אבקת חלבון Whey isolate– בעלת כמות חלבון גדולה ביחס ל whey ולכן יקרה יותר ( אין הצדקה אמיתית לכך) ובעלת כמות פחותה של מיקרו ומאקרו-נוטריינטים. היתרון הגדול של אבקה זו הוא שהיא מתאימה לסובלים מרגישות ללקטוז לעומת Whey שאינה מתאימה.
אבקה על בסיס סויה – נמכרת בשוק כסויה isolate  היא אבקה המתאימה לטבעונים שבינינו או לסובלים מרגישות ללקטוז, בעלת תכולת חלבון גבוהה יחד עם BCAA אך הערך הביולוגי של החלבון נמוך ביחס לחלבון החלב קאזאין ולעומת whey
אבקת החלבון Whey הידרוליזט הינה כוכבת חדשה בשוק. זוהי אבקה שהחלבון כבר מגיע מפורק לטרי ודי פפטדים דבר המקל על הספיגה במערכת העיכול והופך אותה למהירה יותר, אך טעם האבקה אינו טעים ולכן יש כמות לא מבוטלת של שומן וחומרי טעם וריח ועל כן ישנה הטעיית צרכנים. על האריזה כתוב  whey hidrolizat 100% אולם האבקה מורכבת מ100% whey אך היא אינה מאה אחוז hidrolizat ולכן אין בהכרח הצדקה למחיר הגבוה וניתן להסתפק באבקת whey  רגילה.

תשלובת חלבונים– אבקות רבות מכילות מספר סוגי חלבונים כגון אלבומין, קאזאין, whey, דבר המקנה אפשרות פירוק איטי ומהיר גם יחד. לכן אבקות מסוג זה מתאימות לצריכה בכל שלב לאורך היום.

לסיכום, כשבאים לבחור אבקה יש לקחת בחשבון מספר שיקולים, רמת המתאמן והצרכים התזונתיים שלו, הרגלי תזונה (טבעונות למשל) ושיקולים כלכליים. למרבית האוכלוסייה אבקת חלבון whey  רגילה תספק את מלוא הצרכים ולמתקדמים שבנינו מומלץ תשלובת חלבונים. כאשר יש רגישות ללקטוז יש להעדיף אבקות על בסיס isolate   wheyאו סויה.
ישנן אבקות שעשויות להכיל שאריות של סטרואידים אנבוליים ולכן חשוב לבדוק על גבי האריזה שאין נוכחות חומרים אלו.

לסיום, חשוב לזכור שאבקות חלבון אינן תחליף לארוחה אלה רק משלימות אותה (במידת הצורך בלבד) ויש להקפיד על אכילה מסודרת ונכונה לאורך כל היום.

שתפו:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

פוסטים נוספים:

ירידה במשקל לאחר לידה

ירידה במשקל לאחר לידה

תקופת ההיריון, החל מהניסיון להיכנס להריון, זמן ההיריון ואחרי הלידה מכילה שינויים רבים עבור גוף האישה ומצריכה הכנות תזונתיות לכל אורכה. במאמר זה אתמקד בתקופה

קרא עוד »
מה לאכול לפני אימון?

מה לאכול לפני אימון?

נושא האכילה לפני\בזמן\לאחר האימון הינו נושא המעסיק מתאמנים מנוסים ומתחילים. ישנם מס' כללים פשוטים שיעזרו לנו לתכנן את האכילה בהתאם לפעילות הגופנית אותה אנו מבצעים.

קרא עוד »
חישוב חילוף חומרים

מחיר אימון אישי

אימוני כושר אישיים או אימונים בקבוצות קטנות תופסים  תאוצה בשנים האחרונות עקב עלייה במודעות לאורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה בריאה נשאלת השאלה כיצד

קרא עוד »
עודף משקל ואכילה בריאה

עודף משקל ואכילה בריאה

בעיית ההשמנה הינה בעיה כלל עולמית שהולכת וגדלה בשנים האחרונות. לכך יש סיבות רבות: התנהגות אכילה לא נכונה, קושי בדחיית סיפוקים, מזון דחוס קלורית, חוסר

קרא עוד »
תזונת ספורטאים

תזונת ספורטאים

המודעות לביצוע של פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא וספורטיבי במקביל לתזונה נאותה הולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות. בהתאם לכך, מידע רב חלקו נכון

קרא עוד »
סגירת תפריט